Se på min egen uppväxt

 

 

                                                        4 februari

 

   Vi tror oftast att de prövningar vi utsätts för förorsakas av utomstående krafter, av ödet eller av Gud. Vi skyndar oss att söka orsaken till våra bekymmer utanför oss själva, fast det är vårt eget självbedrägeri som är den verkliga boven. Vi kan vara fattiga, berövade livets nödtorft och frustrerade över det vi vill uträtta, och i en sådan situation är det alltför lätt att låta alkoholisten bära skulden. Hur svårt han än gör livet för oss, kan vi själva göra en hel del som motvikt. Vi kan vända uppmärksamheten mot oss själva och energiskt gå in för att rätta till våra egna brister i tankar och handlingar.

 

Dagen påminnelse

   Jag ska rannsaka mig själv, mina egna attityder och handlingar och förstå att mycket av det jag gör – eller låter bli att göra – bidrar till min besvärliga situation. Precis som alkoholisten, bär jag på en odefinierbar skuldkänsla som jag kan övervinna genom att rätta till de svagheter jag upptäcker hos mig själv. Min första uppgift är att sluta lura mig själv och sluta med att försvara mina brister.

 

”Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva, och sanningen finns inte i oss.”

(1 Joh 1:8)

 
I dag så tar jag texten i från Al-Anon. Ja mina föräldrar är nu mera döda och jag har ingen som har problem med alkoholen i min närhet längre. Fast jag har haft en störd uppväxt och försöker nu att bli en sådan bra vuxen som jag kan bli. För jag har fortfarande många problem, som jag inte kunde hanter under min uppväxt. Jag har numera mycket hjälp ut av alla de gemenskaper som jag försöker att gå till. Fast jag ska erkänna att jag är nu mera dålig på att gå på Al-Anon.

Kommentera här: