Klart att jag duger, är stolt över det

 

6 februari

 

Stolthet kommer inifrån, det är en produkt av självkänsla.

                                                                                 Arthur Schopenhauer

 

Som alla känslor har stoltheten två sidor, en sund och en osund. Det kommer an på oss själva att använda vår sunda stolthet på rätt sätt. Osund stolthet är att vara uppfylld av sig själv, att se ner på andra och inte ha utrymme för generositet. Den sunda stoltheten är kryddad av ödmjukhet. Om vi blir glada när vi lyckas och kan berätta om det ärligt och uppriktigt för andra, då är det inte skryt.

  Den osunda stoltheten hindrar oss ofta från att göra saker, därför att vi är för stolta för att be om hjälp när det behövs, eller för stolta för att ta risken att misslyckas eller göra något som kanske inte är alldeles perfekt.

   Vi kan känna en sund stolthet över våra största framgångar, om vi inser att vi inte uppnått dem utan hjälp. Vi har fått hjälp, goda råd och uppmuntran av våra nära och kära. Vi är aldrig ensamma när det verkligen kommer till kritan. Till och med de som påstår att stolthet inte är en dygd, erkänner att stolthet är nära släkt med många dygder.

 

Vad har jag åstadkommit som gör att jag kan vara stolt över mig själv i dag?

 
Ja jag kan känna mig stolt över mig själv i dag. Var på ett möte i går, i en grupp som jag satte igång förra året. Då satt jag många gånger ensam på tisdag kvällarna i folkets hus i Rågsved. Det är där jag växte upp och ville starta en ACA grupp där. I går så var vi fem stycken och det gjorde mig så glad. Jag kundeverkligen känna stolthet över mig själv. Jag måste våga känna stolthet över mig själv. Men jag får se upp med så att jag inte blir för självgod. I dag är det arbete som gäller och till kvällen städ och att titta på hockey på TV Almtuna-AIK. Käma Gnaget så att ni behåller första platsen. Så kanske vi tar oss upp i SHL.

Kommentera här: