I dag en hymn till livet

31 december

HYMN TILL LIVET

Så här lyder Moder Teresas ”Hymn till Livet”:

Livet är en chans, ta vara på den.

Livet är skönhet, beundra den.

Livet är lycksalighet, njut den.

 Livet är en dröm, låt den bli verklighet.

Livet är en utmaning, anta den.

Livet är plikt, uppfyll den.

Livet är en lek, lek den.

Livet är dyrbart, ha omsorg om det.

Livet är en rikedom, bevara den.

Livet är kärlek, ge dig hän åt den.

Livet är en hemlighet, upptäck den.

Livet är ett löfte, låt det gå i uppfyllelse.

Livet är sorg, övervinn den.

Livet är en sång, sjung den.


I dag så tog jag texten i från boken Längtan visar vägen 365 texter för den inre hälsan. Skriven av Patricia Tudor-Sandahl ja det här är ju en hymn till livet som kommer i från Moder Teresa. Ja jag fick ju ett par chanser i livet. Först att jag överlevde den svåra misshandeln 1995. Att jag till slut lyckades att skriva på korken och leva en dag i taget. Jag försöker att ta vara på livet i dag, trots att jag har haft en hjärnskada. Jag kan inte säga att jag har en sådan, fast det är klart att sviterna är ju kvar efter den. Det är därför jag jämt är så trött. 

 

Kommentera här: