Jag tar hand om mig själv nu

 

 

                                                        24 april

 

   Att komma till Al-Anon kan vara som att komma in i en ny och ljusare värld. Jag börjar förstå att jag verkligen kan förändra mitt liv genom att göra mig kvitt rädsla, bitterhet och avsky. Det betyder att jag måste vara på min vakt och inte bedöma andra efter mina personliga värderingar. Det betyder att jag måste se över och förfina dessa värderingar och leva upp till dem själv. Om jag är bitter beror det på att jag låtit andra bära skulden för mitt öde – anklagat ödet, alkoholisten, eller Gud för allt som hänt mig.

   Att komma till Al-Anon och leva efter programmet kan ge mig en ny syn på min värld. Genom den hjälp jag får att se mig själv med öppnare ögon och genom att acceptera Al-Anons förslag att förändra mig själv istället för att försöka förändra andra.

 

Dagens påminnelse

  Jag hade aldrig erkänt för mig själv att jag haft fel eller överhuvudtaget gjort några misstag. Det var något av en chock för mig när jag förstod, att det var min uppgift som medlem i Al-Anon att erkänna mina egna brister. Jag måste vara ärlig inför mig själv för att kunna slå in på den väg som leder till sinnesro. Kan jag klara den utmaningen?

 

”Tänk inte när något förefaller dig svårt att det är omöjligt för en människa att utföra, utan när något står i människa att utföra, utan när något står i människomakt, så anse att också du kan utföra det.”

(Marcus Aurelius: Självbetraktelser)

 
Här kommer texten fast den kom lite sent. Har arbetat i dag och även promenerat till friskis & svettis och tänkte träna lite. Fast jag kände bara lite på någta maskiner och gick och ducha och även badade bastu. På kvällen tittade jag på fotboll. AIK-Häcken den slutade med 1-0.
Jag lever inte med någon alkoholist, fast jag växte upp i en dysfunktionell familj. Fast båda mina föräldrar har gått bort, jag själv blev en. Men jag nyktrade till 1997.

Kommentera här: