Det är kul att vara nykter

 

AA-tanke för dagen 9 oktober.


 

Är jag villig att ibland ha tråkigt på möten? Är jag villig att höra på många upprepningar av AA:s principer? Är jag villig att höra samma sak om och om igen? Är jag villig att höra på när någon omständligt berättar sitt lidandets historia, därför att det kan hjälpa någon ny medlem? Är jag villig att sitta lugnt och lyssna när långrandiga medlemmar går in i varje detalj av sitt förflutna? Är jag villig att stå ut med det, därför att det gör dem gott att få det ur sig? Mina känslor är inte särskilt viktiga. Det som är bra för AA kommer i främsta rummet, även om det inte är så tilltalande för mig.
Har jag lärt mig att stå ut med det?

 

Att begrunda.

 

Gud vill dra oss alla närmare intill sig i andens förbund. Han vill dra alla människor närmare varandra i andens förbund. Gud, världsalltets store Ande, som varje människosjäl är en liten del av, måste eftertrakta enighet mellan sig själva och alla Guds barn. ”Andens enighet i fridens förbund.” Varje erfarenhet i livet, glädje, sorg, fara, trygghet, svårighet, framgång, lidande, välbefinnande, allt bör vi acceptera som en del av vårt gemensamma öde, i andens förbund.

Dagens bön.

 

Jag ber att jag ska välkomna den sanna gemenskapens förbund. Jag ber att jag ska komma närmare förbundet med Gud och andra människor.



I dag kommer det inte bli AA utan ACA eller rättare sagt ikväll. Då kommer jag att gå på ett nytt ACA möte som jag har startat i förorten jag växte upp i. ACA står för – Adult Children of Alcoholics alltså vuxna barn till alkoholister. jag växte upp i Rågsved med föräldrar som var alkoholister. Senare så blev ju även jag det. Det är därför som jag går både på AA och ACA. Nu har jag inte druckit alkohol över 1%  på 7723 dagar, jag tar bara en dag i taget. Klart att jag inte räknar dagarna, fast jag vet vilken dag som jag medvetet drack alkohol. Det var i och för sig bara en folköl. Fast jag drack på grund av att jag ville fly. I dag vill jag inte fly längre. 

Klart att jag kan komma på tråkiga möten, fast även det går bra, jag har lärt mig att stänga av hörseln, fast ibland så kan det komma ut någonting bra på mötena. Men i kväll blir det som sagt ACA i Rågsved. Nu ska jag äta frukost och sedan gå till jobbet.

Kommentera här: