Visst är alkoholism en sjukdom

 

 

 

                                                     3 januari

 

   Varför slösar jag bort värdefull tid och energi på att försöka förstå varför en alkoholist dricker, varför han inte bryr sig om sin familj, sina plikter, sitt anseende? Allt jag behöver veta är att han lider av en sjukdom – alkoholism – tvånget att dricka.

   Varför skulle jag inte visa medkänsla för honom och hans sjukdom, när jag har så lätt för att visa medkänsla för människor som har andra sjukdomar? Anser jag att de sjukdomarna är deras eget fel? Varför lägger jag då skulden på honom? Kan jag se in i hans hjärta och förstå att han verkligen lider?

 

Dagens påminnelse

Även om jag är maka, barn, förälder eller vän till en alkoholist, ger det mig inte rätt att försöka kontrollera honom. Jag kan göra situationen värre genom att behandla honom som ett oansvarigt och elakt barn.

 

”Denna dag lovar jag Gud och mig själv, att jag ska släppa taget om det problem som bara förstör min sinnesro. Jag ber om distans till situationen som sådan, men inte till alkoholisten som lider och som skulle kunna få hjälp att finna vägen till nykterhet genom mitt ändrade förhållningssätt och den medkänsla jag förmår visa honom.”  

 
Ja min pappa var en periodare, även mamma sa att hon var alkoholist i slutet av sitt liv. Ja det kanske hon var, fast jag såg henne som en storkonsument under min uppväxt.
  Tyvärr så tog jag efter deras drickande och själv blev en alkoholist. Det finns de som säger att alkoholism inte är någon sjukdom. Men nu är faktist klassad som en sjukdom, vare sig folk inte tror på det. Jag vet att jag inte kan dricka alkohol så som andra kan. Det är därför jag håller på att studera den nya Stora boken  igen. Den här texten är tagen i från En dag i taget som är en bok från Al-Anon. Jag är ju både anhörig och alkoholist. Så i kväll ska jag på möte för telejouren och se om det finns någon plats att sitta i jouren denna månad. Vi har ju nu flyttat upp och sitter inte längre i källaren som vi gjorde förut. Så det kommer nu att vara fkera som vill sitta där.

Kommentera här: