Jag kommer att fira en nykter jul

AA-tanke för dagen 22 december.

 

 När vi ser tillbaka på den tiden då vi drack, måste vi göra klart för oss att våra liv var i kaos, därför att det rådde kaos inom oss. Felet låg hos oss, inte hos livet som sådant. Nej, livet var bra nog i sig, men vi såg det på fel sätt. Vi såg livet genom bottnen på ett whiskyglas, och då blev allting förvrängt. Vi kunde inte se all den skönhet och godhet och meningsfullhet som världen har, därför att vår blick var suddig. Vi befann oss i ett hus med envägsglas i fönstren. Folk kunde se oss, men vi kunde inte se ut och se dem, eller se vad livet betydde för dem och borde betyda för oss. Då var vi blinda, men nu kan vi se.

Kan jag nu se livet som det verkligen är?

 Att begrunda idag

  Frukta inget ont, eftersom Guds kraft kan besegra det onda. Det onda har bara kraft att allvarligt skada dem som inte överlämnar sig till den högra maktens beskydd. Detta är inte en fråga om känslor, det är ett faktum, som vår erfarenhet har övertygat oss om. Säg till dig själv om vår övertygelse, att inget ont, av vad slag det vara må, kan allvarligt ska dig så länge du litar till den högre makten. Var förvissad om Guds nåds beskydd.

Dagens bön

  Jag ber att jag inte ska slås ner av rädsla för det onda. Jag ber att jag ska försöka överlämna mig till Guds nåds beskydd idag.


Ja det var många jular sedan som jag drack. Det var tjugotvå jular sedan som jag drack alkohol. I augusti så skruvade jag på korken. Jag dog ju en stund (hemsk bild) 1995 på grund ut av konsekvenserna ut av mitt missbruk. Då sa läkarna att jag inte fick dricka någon alkohol på ett år på grund ut av min hjärnskada  som jag hade fått. Jag höll mig nykter 1996, då låg jag på sjukhus i nio månader. När jag kom hem, med tre assistenter dygnet runt. Men i mars 1996 så tänkte jag, att har jag kunnat hålla mig nykter i ett år så var jag nog inte alkoholist. Så jag började igen, träffade en tjej som också sa att hon hade vart alkoholist, men hade lärt sig dricka nu. Vi började att dricka tillsammans, fast hon lämnade mig för att som hon sa att hon hade tröttnat på mitt drickande. Hon lämnade mig, fast sanningen var att hon hade träffat en annan. Dessutom så var arbetet på mig att jag var borta mycket. Så jag började med att äta antabus. I augusti 1997 så drack jag folköl för sista gången. Jag hittade en hemma grupp i AA i den förorten som jag är född och uppväxt i. Där jag då bodde där. Jag lärde mig i den gruppen att jag inte behövde vara nykter i resten ut av mitt liv, att jag bara behövde vara nykter i dag. Ta en dag i taget, och dagarna blir veckor, vecorna månader, som till slut år. Jag ska även vara nykter i dag. 

 

Kommentera här: