Jag slipper dricka alkohol i dag

Dagliga Reflektioner 12 april.

 

ATT GE UPP VANSINNET.

 

där alkohol har varit inblandad har vi varit i högsta grad vansinniga.
ANONYMA ALKOHOLISTER, sid 47

 

Alkoholismen krävde att jag drack, antingen jag ville eller inte. Vansinnet dominerade mitt liv och var kärnan i min sjukdom. Den berövade mig friheten att välja om jag skulle dricka och därmed berövade den mig alla andra möjligheter att välja. När jag drack var jag oförmögen att göra verkliga val inom någon del av livet och jag förlorade kontrollen över mitt liv.
Jag ber Gud om hjälp att förstå och acceptera den fulla innebörden av sjukdomen alkoholism


Klart att jag var vansinnig när jag drack. Klart att det här är en sjukdom. Så många gånger som jag har sagt "aldrig mera ska jag dricka mig full" kan jag inte räkna till. Inte ens efter den svåra misshandeln 1995. Så slutade jag, läkarna sa att jag inte fick dricka någon alkohol på ett år och jag höll mig nykter i ett år, fast sedan var jag på det igen. Men 1997 i augusti så drack jag min sista folk öl. Ja det var faktiskt folk öl som var det sista som jag drack medvetet för att berusa mig. Nu har jag olika gemenskaper att gå till för att hålla mig spritfri en dag i taget.

Kommentera här: