Är nykter för min skull

10 april

Men gå inte in i mc McGregors trädgård.

                                                                 Beatrix Potter

Eftersom vi tillhör en familj, kan vi inte alltid göra vad vi har lust med. Vi kanske inte kan bege oss lika långt hemifrån som vi skulle vilja. Vi kanske måste gå upp tidigare på morgonen än vi skulle vilja. Vi kanske inte kan använda bilen hur ofta som helst. Man måste sätta gränser inom familjen, annars kan det gå galet. Det går inte att låta alla familjemedlemmar få olika maträtter till middag varenda dag.

   Tack vare gränserna kan man känna sig trygg. Att Kalle Kanin inte fick gå in i Mr. McGregors trädgård, var för hans eget bästa. Gränser och förbud är en form av kärlek och beskydd, som existerar för oss alla. När vi stöter på en gräns, kan vi vara övertygade om att vi därigenom blir dirigerade åt ett annat håll, till andra friheter, som vi kanske inte hade upptäckt av oss själva.

 

Vilka friheter kan jag upptäcka tack vare de begränsningar jag råkar ut för i dag?


Jag minns att efter den svår misshandeln så hade läkaren sagt att jag inte fick dricka någon alkohol, på ett år. Att på grund av den begynnande hjärnskadan jag hade fått på grund av den svåra misshandeln. Fast när det året hade gått så tänkte jag att nu kan jag dricka normalt igen. Men min bröder och mamma jagade mig och försökte att stoppa mig. Jag höll på att bli tokiga på dem. Jag försökte att dricka i alla fall. Fast 1997 så hade jag träffat en tjej som lämnade mig, för hon sa att jag drack för mycket. Jag sa att då slutar jag då, det var den 17 augusti på Älvsjö badet. Jag satt där med min personliga assistent och hennes pojkvän och drack folköl. Vi tittade på teater gruppen ung utan pung. Då jag beslöt att hälla ut det sista ut av ölen och samtidigt så hade jag sett ett anslag om att Rågsved hade en AA grupp. Jag hade vart på AA förut och tyckte att det var bra att Rågsved hade en AA grupp. Så jag började gå där och där var det en som gick som jag inte gillade, fast han lärde mig en sak, att jag inte behövde vara nykter i resten ut av livet, utan att jag bara behövde vara nykter i dag. Att ta en dag i taget. Men nu mera så har vi möten där varje Torsdag klockan 19:00 som är ett slutet möte och Söndagar klockan 13:00 ett öppet möte.

 

Jag behöver nu bara vara nykter för min egen skull, och om jag skulle supa till så hade jag lättare skadat mig eller bli av med allt jag har byggt upp. Så som familj,arbete och hem. Då skulle jag säkert förlora livet ensam och bitter. Nu har jag ett arbete och en familj som jag trivs med. Jag har flera gemenskaper jag kan gå till. I kväll så är det ACA grupp i Rågsved klockan 19:00. ACA  är för oss som växte upp med en dysfunktionell familj. Vår grupp heter Bill & Bobs barn. Det är en öppen grupp, där alla som är intresserade, eller nyfikna är välkommna.

Kommentera här: