Vart är mina egna tårar?

30 april

Själen skulle inte ha någon regnbåge om inte ögonen rymde några tårar.

                                                                                                             John Vance Cheney

      Om det aldrig regnade, skulle åkrarna bli torra och sterila och boskapen skulle dö. Om vi inte kunde gråta, skulle våra känslor torka in, och till slut skulle vi inte kunna skratta heller. Tårarna renar oss. Tårarna läker. De gör oss till helgjutna människor.

   Tårarna är lika viktiga för vår utveckling och mognad som regnet för blomman. Tack vare tårarna känns sorgen lättare. När solen börjar tränga igenom molnen efter ovädret, visar sig en färggrann regnbåge. När vi har gråtit ut, lyser solen i vårt sinne, och smärtan blir till en regnbåge.

Kan jag lära mig förstå att tårarna har sin del i lyckan?


Ja jag skulle själv vilja lära mig att gråta. Jag är känslomässigt störd. Klart att jag kan gråta inombords, fast tårar är det sällan som det kommer. Kan det bero på min uppväxt med tre äldre bröder och även mycket alkohol från mina föräldrars sida. Min pappa som skulle ha haft födelsedag i dag om han hade levt. Han var en periodare och kunde supa till ibland. Fast han höll sig nykter många år. Han dog nykter 2013 och det var skönt. Själv skruvade jag på korken 1997.Han slutade dricka någon gång 2000.

 

Jag hade svårt att gråta öppet på hans begravning och på torsdag eller rättare sagt urn-sättning är på torsdag 4/5 klockan 15:00 vid askgravplatsen. Jag får se om det kommer några tårar då.

Kommentera här: