Jag har mina egna åsikter

31 juli

Ibland är det värre att vinna än att förlora.

                                                                                  Billie Holiday

Alla ser vi olika på saker och ting. Så underbart omväxlande är världen att alla har olika åsikter. Vi har alla sett tennisspelare diskutera med domare om bollen var över linjen eller ej, men för att kunna fortsätta spelet måste de rätta sig efter domarens beslut.

  När vi envist vägrar att låta våra vänner, föräldrar eller syskon tala om vad de tycker, därför att vi inte tycker som de, riskerar vi att mista en god vän eller att bli osams med våra föräldrar eller syskon. Om vi däremot kan acceptera att de tycker annorlunda än vi, då har vi gjort ett stort framsteg och börjar lära oss att lyssna på andra människors åsikter och värderingar.

Kan jag acceptera någon annans åsikter i dag?


Jag har tappat en gammal vän på facebook som hade andra åsikter än vad jag själv hade. Han ville att alla utländska medborgare ska ut ur Sverige. Fast ändå är gift med en thailändska. Klart att jag inte vill att utländska medborgare ska komma hit och begå brott. Men alla utländska människorna begår inte brott, fast det är tyvärr de som syns. Jag vill att vi ska vara ett öppet land och ta i mot de som behöver hjälp ut av oss. Fast det är tråkigt att det kommer sådana som begår brott och utmyttjar vår öppenhet. De förstör för så många andra som kan behöva hjälp.

 

Jag är i mot våld och trakaserier. Jag hejar på AIK och min fästmö är Hammarbyare har en bonusdotter som är Djurgårdare. Fast alla är ju Stockholms lag och vill att de ska vara kvar i allsvenskan. Fast de ser dåligt ut för de andra lagen. I dag är det gnaget som spelar och ska hem och titta på matschen. Tyvärr så har jag inte råd att gå på fotboll live. Det är så dyrt, och det beror tyvärr på idioter som förstör så mycket.
Jag har mina åsikter och jag kan faktiskt ändra på dem om jag får något annat argument. En del säger att alkoholism inte är någon sjukdom. Men jag vet att jag beter mig sjukt om jag skulle börja dricka alkohol igen.
Jag har hjälp genom att gå på möten i olika gemenskaper. I dag ska jag gå på ett par ut av dem. Först på ACA för att jag växte upp i en dysfunktionell familj och själv fick sjukdomen och kan inte dricka alkohol som andra som inte har denna sjukdom. Jag är allergisk mot alkohol och om jag dricker det så vill jag bara ha mer och mer.

Kommentera här: