Ledsen utan några tårar

30 april

Själen skulle inte ha någon regnbåge om inte ögonen rymde några tårar.

                                                                                                           John Vance Cheney

Om det aldrig regnade, skulle åkrarna bli torra och sterila och boskapen skulle dö. Om vi inte kunde gråta, skulle våra känslor torka in, och till slut skulle vi inte kunna skratta heller. Tårarna renar oss. Tårarna läker. De gör oss till helgjutna människor.

Tårarna är lika viktiga för vår utveckling och mognad som regnet för blomman. Tack vare tårarna känns sorgen lättare. När solen börjar tränga igenom molnen efter ovädret, visar sig en färggrann regnbåge. När vi har gråtit ut, lyser solen i vårt sinne, och smärtan blir till en regnbåge.

Kan jag lära mig förstå att tårarna har sin del i lyckan?


Det var den här texten som skulle ha vart i dag. Fast, jag är inte mig själv efter att min bror har gått bort. Jag skulle vilja kunna gråta. Fast jag har haft svårt med det. mycket beror på min uppväxt. Jag har svårt att gråta nu mera. Jag skulle vilja gråta för min storebror, men det finns inga tårar. Jag gråter inombords. Suckar tungt och känner en sådan stor sorg som min bror lämnat efter sig. Fast jag får se det som så att han inte har något ont längre.
Jag får se tillbaka på den glädjen som han delademed sig i livet. Han är nu tillsammans med min pappa och lilla syster.

 

Kommentera här: