Tiden som vart kan inte ändras

30 november

Mer än tröst

 

När jag känner mig nedstämd upprepar jag för mig själv meningar som de följande: ”Smärta är grunden till framsteg”… ”Frukta ej det onda” … ”Även detta kommer att gå över”… ”Den här erfarenheten kan föra något gott med sig”.

Dessa lösryckta böneord skänker mig mycket mer än bara tröst. De hjälper mig att på rätt sätt acceptera min situation. De löser upp mina tvångsföreställningar, skuldkänslor, nedstämdhet, trots och högmod; och stundtals ger de mig mod att ändra på det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.


 

Jag får försöka mig på att använda de där meningarna. Men jag känner mig inte så nedstämd så ofta. Jag har ju sinnesro bönen och slutet på Bills text är ju i från den.

I kväll så är det Al-Anon vuxna barn i Farsta kyrka klockan 19:00. Jag lider inte så mycket ut av min uppäxt längre. Jag hade inte så dum uppväxt, det finns de som har haft det mycket värre.Jag kan ju inte göra den ogjord allt som jag har gjort ut av ondo kan jag inte ändra på, men jag kan försöka att bättrra mig.

Kommentera här: