Vill slippa kriser.

 

                  

 

 

 

                                                              31 maj

 

   Frasen som lyder ”skapa en kris för att få   alkoholisten att ta sitt förnuft till fånga” missförstås ofta och tillämpas   på fel sätt. Det betyder inte att   vi ska lägga oss i alkoholisternas aktiviteter, arrangera fallgropar för   honom eller göra något som uppfattas som straff   för att lider av en hänsynslös sjukdom. Sådana handlingar kan inte   ursäktas med: ”Det är för ditt eget bästa.” Gud har inte gett oss rätt att   avgöra vad som är bäst för någon annan. Vi skulle behöva hans gudomliga   insikt för att förstå vad det är som driver alkoholisten till denna   vanvettiga flykt från verkligheten.

 

Dagens påminnelse

   Ingen behöver skapa en kris åt alkoholisten.   Han närmar sig den slutliga krisen varje gång alkoholen tar kontroll över   honom. Vår uppgift är att låta de oundvikliga konsekvenserna drabba honom.,   vilket de med all sannolikhet kommer att göra, om vi kan låta bli att göra något för att förhindra det. Problemen som   alkoholisten då ställs inför är konsekvenserna av hans egna handlingar.

 

”Att smida ränker för att överlista missbrukaren är dömt att   misslyckas. Låt oss rannsaka våra egna motiv för att vara säkra på att vi   inte spelar ett självdestruktivt spel. Vi måste söka på djupet för att finna   vår egen ärlighet, men det är värt besväret.”

 

 
 
 
Ja kriser hade jag väldigt många, när jag var aktiv och drack. Jag mins att de jagade mig, efter misshandeln för att jag hade fått en hjärnskada. Fast det var en tjej som lämnade mig som fick mig att skruva på korken. Även att de hade startat en AA grupp i förorten jag bodde i då. Det var en som jag harmades över, som lärde mig att jag bara behöver ta en dag i taget. Jag behöver inte vara nykter resten ut av livet. Behöver bara ta en dag i taget. Dagarna blir veckor och veckorna månader som till slut blir år. Jag har sluppit att dricka och fly i alkoholens träsk sedan augusti 1997.
Jag dricker nu mera alkoholfri öl, fast jag vill varna nynyktra att dricka för jag vet att det är många som tar sig ett återfall på grund ut av det. Själv har jag sagt att jag inte ska dricka någonting över 1 % alkohol.

Kommentera här: