Alla är vi som vi är.

 

 

                                                     23 mars

 

   Hur många gånger hör vi inte på möten att   alkoholisten är en stormästare i konsten att lura och manipulera oss, för att   nå sina syften och klara sig ur svårigheter? Men inser vi, att vi ofta själva   har gjort oss skyldiga till samma fel? Har vi inte provat alla knep för att   överlista honom – för att få honom att sluta dricka, gå med i AA, gå på fler möten eller gå på färre möten? Beter jag mig helt ärligt   och rättvist när jag styr och ställer i vår situation? Låter jag verkligen   alkoholisten leva sitt eget liv, eller försöker jag fortfarande vara den som   bestämmer?

 

Dagens påminnelse

   Al-Anons principer ger mig ett mönster att   följa för att arbeta med mig själv och för att sluta blanda mig i andras liv.   Lösenordet är ”Håll fingrarna borta!”

 

”Genom att sköta mitt eget, undviker jag att bli slav under en   situation. Därför ska jag inte blanda mig i eller engagera mig för djupt. Det   ger mig frihet att arbeta med mitt eget tillfrisknande.”

 
 
 
Jag lever ju inte som sagt förut med någon alkoholist, utan jag själv är en fast nykter sedan 1997. Men jag har ju fortfarande bröder och en mamma som dricker. Är själv uppvuxen i ett alkoholistiskt hem. Jag vet själv hur det var när jag var aktiv, jag lurade de flesta som ville få mig att sluta dricka. Jag förnekade, hur mycket jag hade druckit och att jag hade druckit. Nu är jag nykter, (fast ibland så kanske det inte syns, på grund av konsekvenserna av min hjärnskada jag har haft) men jag vet att jag inte dricker någon alkohol över 1%.

Kommentarer:

1 Micke:

skriven

Jo, minns hur jag vid nåt tillfälle ville lugna frugan, bytte ut pulvret mot mjöl som jag sen spolade ner i toaletten medan hon såg på, ja jösses, tur man bytt inriktning här i livet. :(

Ha en skön Söndag, det ska jag :)

Svar: Ja jag får önska dig detsamma, fast Måndag.
Christer

2 anna:

skriven

på vilket sätt lurade du din omgivning när du drack alkohol,jag är mycket fundersam över en vänninna som alltid är röd och svullen i ansiktet och tycker det är helt ok att dricka en flarra vin per dag

Svar: Jag lurade dem, och sa att jag inte drack så mycket som jag gjorde. Framför allt så lurade jag mig själv.
Christer

Kommentera här: