Växte upp medmycket alkohol runt omkring mig.

 

 

                                                        30 juni

 

   Den tid jag lägger ner på att se tillbaka   på det gamla och gräma mig över begångna fel och misstag är bortkastad.

    Det är därför tjugofyratimmars –   begreppet, både i AA och Al-Anon, så starkt poängteras.

    Gårdagen har ingen betydelse i våra liv   mer än som erfarenhet för att göra den innehavande dagen mer värdefull.   Beklaganden och självanklagelser för vad vi gjort eller lämnat ogjort,   förstör den självkänsla vi skulle kunna få genom en balanserad syn på oss själva.

 

Dagens påminnelse

   När jag ångrar en skada   jag förorsakat någon, kan jag göra bot genom att gottgöra efter bästa   förmåga. Sorgen över försummande möjligheter kan tonas ner om jag är   förståndig och försöker ta vara på dagens chanser. Låt mig fylla denna dag   med tankar och handlingar som jag inte får anledning att ångra. Lär mig att   inte ta på mig mer än jag orkar med – utan att behöva jäkta och stressa.

 

”Bara för i dag ska jag sträva efter att leva för endast denna dag   och inte ta itu med alla mina problem på en gång. Gårdagens bekymmer behöver   inte belasta mig i dag, morgondagens tar jag itu med när de kommer.”

 
 
 
 
Vill inte göra om misstagen som jag gjorde när jag var aktiv. Det är ju även därför jag går på ACA och Al-Anon för jag vill ju veta hur det kom sig att jag gjorde så fel, nr jag drack. Jag vet nu att jag själv drabbades ut av sjukdomen alkoholism. I kväll så är det Al-Anon vuxna barn i Farsta som gäller. Prata om hur det var att växa upp med mycket alkohol runt omkring mig i barndomen.

Kommentera här: