Ett nyktert förhållande

 

 

 

                                                                           31 januari

 

   En av svårigheterna som många av oss   stöter på, när alkoholisten släppt flaskan och vänt sig till AA och   nykterheten, är att vi kanske umgås lika sällan som förut. Vad spelar det för   roll om han är ute på en bar eller på ett AA möte, när han ändå aldrig är   hemma?

  Al-Anon kan vara till oändlig hjälp för   oss, för att rätta till denna inställning. Vi lär oss att se den nya   livsstilen i sitt rätta sken: som en möjlighet att frigöra oss från   ansvarskänslan för alkoholisten, och att erkänna och bygga upp de inre   resurser som vår personliga sinnesro vilar på.

 

Dagens påminnelse

 

  Jag bad om nykterhet – nu har den infunnit   sig. Använder jag den för att finna nya anled-ningar till att tycka synd om   mig själv? Skulle jag inte vara lyckligare om jag nu kunde koncentrera mig på   att finna möjligheter att njuta av detta nya liv?

 

”Jag ber om att kunna förstå att anpassningen till det nyktra livet   är lika svårt för alkoholisten som för mig. Låt mig söka det goda i detta nya   liv.”

 
 
Jag är ju själv en alkoholist och fann Al-Anon genom AA, när jag pratade med en vän i gemenskapen som jag hade lånat ut min lägenhet till. Hon föreslog både Al-Anon och ACA möten. Jag vill veta hur det kom sig att jag blev en alkoholist. Ja det här är en smittsam sjukdom. Mins föräldrar drack under hela min uppväxt.
Jag hade ju inget förhållande i början ut av min nykterhet, och jag hade inget stabilt förhållande under tiden jag drack, det var ingen som orkade med mig under den tid som jag drack..
Jag skaffade inte ett stabilt förhållande förens efter ett par års nykterhet. Då jag hade funnit nykterheten genom gemenskapen.

Kommentera här: