Bara för i dag!

 

 

 

 

                                      30 september

 

Bara för i dag kan jag prova   ett nytt beteende. Jag kan försöka se det som att jag har fått ett helt liv   för att lära mig något om mig själv. Livet är kanske en serie experiment där   några har framgång och några misslyckats – och där både framgång och   misslyckandena visar vägen mot nya experiment.

   Bara för i dag kan jag prova att göra små   förändringar i något beteendemönster som hela tiden skapar problem för mig,   bara för att se vad som händer. Om jag till exempel har för vana att reagera   negativt mot en viss person eller situation – ta mig ur sängen, arbeta, be om   hjälp, auktoriteter – kan jag prova en annan, mer positiv reaktion. Jag kan   se det som en undersökning och lär mig något oavsett vad som händer.

   Den här dagen är allt jag har att arbeta   med. Det förflutna är över och morgondagen är utom räckhåll. Jag ska försöka   komma ihåg vilken fin gåva den här dagen är och använda den till fullo.

 

Dagens påminnelse

Bara för i dag ska jag leta   efter sätt att njuta av livet – stanna till vid en trädgård, börja med en ny   hobby eller ringa en god vän. Jag kan leta efter humor. Jag kan uppskatta   kärlek. Jag kan utforska något nytt. Kanske ska jag bara för i dag prova att   stå på huvudet för att se om jag tycker om utsikten.

 

”Bara för i dag ska jag hitta lite tid att koppla av och inse vad   livet är och vad det kan vara; tid att tänka på Gud och få ett bättre   perspektiv på mig själv.”

                                               Alcoholism, the Family Disease

 
Ja vad ska jag hitta på i dag då? Ja förutom att arbeta, ja jag tycker ju om att arbeta och har roligt. Jag älskar också att lära mig något nytt varje dag. Undra vad jag ska göra för något annorlunda i dag. Det blir väl som alla andra måndagar, först arbete och sedan i kväll så blir det Al-Anon vuxna barn i Farsta och jag hoppas att jag får med min fästmö dit i dag också. 

Kommentera här: