Hur uppfattar andra mig?

 

 

 

                                                     30 november

 

Var och en som spelar en roll i   våra liv erbjuder något vi kan lära oss. Andra människor kan vara speglar,   som återger våra bättre och sämre egenskaper. De kan hjälpa oss arbeta igenom   konflikter från det förflutna, som aldrig retts ut. De kan fungera som   katalysatorer och aktivera delar av oss som behöver komma upp till ytan så vi   kan uppmärksamma dem.

   Andra kan också lära sig av oss. Vi hänger   alla ihop. Det är vår stora styrka.

  Så när jag blir otålig över någons delning   på ett möte, ilsknar till över en anhörigs bristande uppmärksamhet eller   känner mig ur stånd att hantera en annans val, ska jag överväga möjligheten   att den som står framför mig är min lärare eller min spegel. Och jag ska be   min Högre Makt att hjälpa mig förstå deras gåvor.

 

Dagens påminnelse

Ett skäl till att jag kommer   till Al-Anon är att lära mig utveckla sunda, relationer till mig själv och   andra. Jag inser att jag behöver andra människor. Jag ska välkomna dem som   min Högre Makt i dag för i min väg.

 

”Enstaka vasstrån är svaga och bryts lätt av, men sammanbundna är de   starka och svåra att slita isär.”

                                                                               Midrash

 
 
 
Ja andra speglar sig i mig, och jag måste se hur andra uppfattar mig. Hur har jag vart som liten? Jag var nog rätt snäll, eller det vet jag ju inte hur andra uppfattade mig. Jag kommer att få träffa min bästa barndoms kompis, som flyttade ned till Skåne och jag har inte träffar honom på över tjugo år.
Jag måste lära mig ut andra, ändra på mig själv om det skulle vara något som stör någon allt för mycket. Men jag måste ändå vara så som jag själv är. Jag kan ju inte ändra på mig helt för att andra ska bli nöjda. Jag är ju ändå så som jag är. Om det är någon som stör sig på mig så behöver de inte vara med mig. (kanske därför jag kan känna mig så ensam).
Nog för att jag gillar att vara för mig själv, men ändå vill jag ju att någon ska höra av sig till mig. Ofta när det ringer så är det till min fästmö. Telefonen ringer ju inte så ofta, men när det ringer så är det för det mesta till henne. Fast det är ju inte hennes fel utan, nog kan det bero på mig själv.

Kommentera här: