Min resa i dag!

 

                                                     31   maj

 

Legender handlar ofta om   andliga resor där hjälten måste klara av stora utmaningar innan han hittar   skatten vid resans slut. Som hjältar i våra egna berättelser har vi i Al-Anon   också givit oss ut på en andlig resa – på väg för att upptäcka oss själva.

   Med hjälp av programmet och stöd av   gemenskapen kan vi utforska våra dolda motiv, hemligheter, begravda minnen   och oupptäckta talanger. När vi använder visdomen i Al-Anons steg, principer   och verktyg lär vi oss att övervinna hinder för vår personliga utveckling,   som effekterna av alkoholism och karaktärsfel av olika slag.

   Vi vägleds på den här resan av en Makt   större än vi själva. Bara genom att våga se mörkret kan vi ta emot skatten –   ljuset och glädjen i att träda fram befriad från allt som har hållit oss   tillbaka.

 

          Dagens påminnelse

Självinsikt är vägen till   personlig frihet. Stegen ger mig anvisningar och hjälper mig att klara av   allt jag kan tänkas möta på vägen.

 

”Världen kan inte upptäckas på en resa i geografi … utan bara på en   andlig resa … som leder oss fram till marken under våra fötter och lär oss   att vara hemma.”

                                                            Wendell   Berry

 
 
Jag ger mig ut på en resa varje dag. En resa mot ett bättre mål. Jag älskar att arbeta i boken De tolv stegen - En utväg. Det är om min uppväxt i en dysfunktionell familj. Hur det kom sig att jag själv flydde in i alkoholens träsk. Jag älskar att jobba i de stegen som den boken skriver. Jag upptäcker mycket som ligger dolt i mitt medvetande. Fast jag undrar fortfarande vad målet är någonstans? Jag är inte riktigt målmedveten. Jag vill ju bara må bra i dag och jag vet att jag mår bra så länge jag inte tar det första glaset.

Kommentera här: