Han hör och vet allt!

 

 

                                      30 juni

 

”Jag var ute och gick i skogen   en dag och blev överraskad av en barnröst. Jag följde ljudet och försökte   förstå vad han sa. Jag fick syn på en pojke uppflugen på en klippa och insåg   varför hans ord verkade meningslösa: han upprepade alfabetet. ´varför läser   du alfabetet så många gånger?´ frågade jag. Han svarade: ´Jag läser mina   böner. 'Jag kunde inte låta bli att skratta. ´Böner? Allt jag hör är   alfabetet. 'Tålmodigt förklarade barnet: ´Jo, jag kan inte alla ord, så jag   ger Gud bokstäverna. Gud vet vad jag försöker säga.´”

   För många år sedan, när min farmor   berättade den här anekdoten, betydde den inte så mycket för mig, men det   andliga liv jag fått i Al-Anon har gett den en ny mening. I dag påminner den   mig om att bön är till för mig, inte för Gud, som vet vad jag går igenom utan   att behöva få det förklarat för sig. Med min bön säger jag att jag är villig   att ta emot hjälp. Avsikten med mina böner kommer ifrån mitt hjärta, inte   från mina ord.

 

                Dagens   påminnelse

Bön är min mest personliga form   av kommunikation. Jag kan be medvetet genom att tänka, skriva, skapa, känna   och hoppas. Antingen jag går djupt in i mig själv eller vänder mig utåt mot   naturens majestät är det bönens anda snarare än dess form som räknas. I dag   ska jag låta mitt hjärta tala.

 

”Gud möter mig där jag är … Om jag är bara villig, kommer Han till   mig.”

                                            As   We Understood

 
 
Ja den Gud så som jag ser han hör och ser allt. Jag har ju döpt om min Gud till Godhetens Underbara Drivkraft. Är jag god mot mina med människor så är de ofta vänliga mot mig tillbaka. Fast det kan ju faktiskt vara de som inte är det och dem måste jag ignorera. Min bön i dag är att slippa ta det första glaset. Läser även tredjestegs bönen så att jag inte är så egoistisk i dag. Får inte bara tänka på mig själv, utan även tänka på alla mina medmänniskor. Så nu har jag lämnat över mig till honom, och hoppas att han leder mig rätt i dag. Först ska jag till Rågsved på AA möte klockan ett, sedan på ett Al-Anon möte i Maria gruppen. Klockan 16:00. Klockan 18:00 är det även vuxna barn möte. Jag får se om jag kommer att gå dit,

Kommentera här: