Du vet aldrig vad en annan känner

 

 

                                   3 juli

 

I vanliga fall välkomnar vår   grupp nykomlingar på ett visst sätt – vi delar med oss av vad Al-Anon har   betytt för oss själva, presenterar vår litteratur och erbjuder några av våra   slagord innan vi börjar mötet. Ingen har någonsin rådfrågat gruppsamvetet om   detta, det är helt enkelt så vi har gjort under lång tid.

    En kväll ändrade mötesledaren på den   vanliga proceduren. Jag glömde helt och hållet varför jag kommit till mötet   och ägnade hela kvällen åt att oroa mig för nykomlingarna. De fick inte höra   det som de borde få höra! Skulle de fungera för dem ändå? Skulle de komma   tillbaka?

   I slutet av mötet började en av   nykomlingarna försiktigt att dela. Jag satt ängsligt på stolskanten, tills   han sade hur tacksam han var att ha fått höra det som mötesledaren sagt,   eftersom det var precis de ord han behövde. Jag blev än en gång påmind om att   Gud arbetar genom våra grupper så att vi får allt vi behöver. Jag fick i   varje fall precis vad jag behövde den där kvällen.

 

             Dagens   påminnelse

Jag vet inte vad som är bäst   för andra människor. I dag ska jag hålla i minnet att både nykomlingar och   alla andra är i händerna på en Makt större än jag själv.

 

”När jag slutade försöka förutse reaktioner och resultat, kunde jag   koncentrera mig på det jag gjorde.”

                                         Livet   med en nykter alkoholist

 
 
Vet aldrig hur andra känner eller tänker. Ibland så undrar jag vad folk tänker och tycker om mig. Jag ser säkert onykter ut med min vingliga gångstil. Ser min fästmö ha väldigt ont när hon går. Fast jag kan ju aldrig känna hennes smärta. Själv så ser jag de hemska bilderna på mig efter den
 
och måste haft väldigt ont då. Men jag har inget minne ut av den smärtan. Kanske har jag förträngt det.

Kommentera här: