Måste försöka att arbeta i Al-Anons program också.

 
 
 
 
 

                    31 januari

Efter att ha   arbetat målmedvetet med Al-Anons tolv steg i över ett år var jag förtvivlad   över mina fortsatta återfall i självömkan och bitterhet över alkoholistens   oförmåga att ge mig det känslomässiga stöd jag ville ha. En kväll när jag   mediterade över sjätte och sjunde steget var det som om tre ord blixtrade   till i mitt huvud: ”Vi var helt och   hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel” och   ”vi bad honom ödmjukt at avlägsna   våra brister.”

Plötsligt insåg   jag att mycket av mitt hängivna arbete med programmet egentligen hade varit   ett utövade av min egen begränsade makt. Med en ny och uppriktig ödmjukhet   bad jag Gud att avlägsna mina brister. När jag såg alkoholisten näta morgon   var det som om en slöja hade lyfts från mina ögon. Jag såg hur hon led och   kämpade för att hålla sig nykter, och jag kände också medkänsla för min egen   kamp. Min självömkan och bitterhet var borta.

 

Dagens   påminnelse

Jag vill vara   redo att få mina brister avlägsnade, och jag ska göra vad jag kan för att   förbereda mig. Jag kan utveckla en icke-dömande medvetenhet om mig själv,   acceptera det jag upptäcker och vara fullständigt villig att förändra mig.   Men jag saknar makten att läka mig själv. Endast min Högre Makt kan göra det.

 

”Jag accepterar   att faktiskt behöver hjälp för att återfå mitt förstånd, och att inte klarar   det på egen hand.”

                                                                        Gift med en alkoholist - ett dilemma

 

Ja jag har ju inte arbetat i Al-Anons tolvstegs program så mycket. Eftersom jag har jobbat i AA eftersom jag ärvde den här sjukdomen. Jag lever ju inte med en alkoholist i alla fall inte i min närmaste närhet. Min fästmö kan jag kanske kalla för storkonsument. Fast jag är ett vuxet barn och lever med sviterna ut av min uppväxt. Jag måste försöka att arbeta med även Al-Anons program. Jag har ju köpt en bok för länge sedan som heter De tolv stegen En andlig utväg. Men jag har ju knappt öppnat den. Men jag har så mycket som hag ska göra och det finns alldeles för lite tid.

Funderade i går på att jag tänker mycket på tiden som har flytt och hat svårt att leva i nuet. I dag är det torsdag och bara en morgon till att gå upp så här tidigt. Ja jag låter min högre kraft ta över min dag i dag. Ske din vilja.

 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: