Vill höra i från mina vänner!

 

 

 

                                                        15   december

 

Jag hade en tid svårt att få   grepp om Tredje Steget. Hur skulle jag kunna lägga min vilja och mitt liv i   händerna på en Högre Makt? Jag försökte verkligen, men hela tiden såg jag   till att ta hand om allting själv. Tanken att jag inte hade kontroll var så   skrämmande. Jag hade svårt att lita på att min Högre Makt skulle finnas kvar   om jag släppte taget fullsändigt. Gång på gång undrade jag hur det skulle   känns att ge upp helt oh hållet och hur jag skulle kunna veta om det var det   jag gjorde.

    Nyligen förklarade en talare på ett   Al-Anon – möte detta på ett sätt jag kunde förstå. Han sade att släppa taget   är som att dansa med någon. Om båda försöker föra blir det stor förvirring   och man kommer ingen vart. Jag har lärt många par att dansa så jag vet vilket   krångel och vilka feltramp som blir följden när båda försöker föra. Men om   den som följer slappnar av och låter den anda föra glider det dansande paret   lätt fram på dansgolvet.

 

Dagens påminnelse

Om jag känner hur osäkerhet,   förtvivlan eller rädsla förtär mig kan jag ta det som tecken på att jag har   kommit i otakt. Då kan jag be Gud som jag uppfattar honom om att hjälpa mig   bli en villigare partner.

 

”Det finns inga garantier för att livet ska bli så om v vill, men   programmet har visat mig att Guds vilja är den enda vägen; det är upp till   mig att arbeta med Honom och lägga mitt liv och min vilja i hans händer och   ta emot hans vägledning.”

                                                            …   In All Our Affairs

 
 
 
 
Ja jag har släppt taget och låter nu mera min högre kraft föra. Det tredje steget har jag inte gjort i Al-Anon, jag har bara gjort det så gott jag kan i AA. Då döptes jag och konfirmerade mig som jag aldrig gjorde som liten.
Jag vet att jag måste få bort mitt stora ego, för det är det som förstör mest för mig själv.
Jag vill många gånger vara för mig själv, men jag vill ju ändå inte vara ensam. Vill att vänner hör av sig och undrar hur jag mår ibland. Men även jag måste höra av mig till mina vänner. Inte bara att de ska höra av sig till mig.

Kommentera här: