Årets sista dag!

 

            

 

                                   31 december

 

Nu vid årets slut ska jag ägna   en stund åt att begrunda de framsteg jag har gjort och tack min högre makt   för dem. Vad har jag själv bidragit med under året som gått? Kanske något så   enkelt och grundläggande som att gå på mitt första möte eller att fortsatt gå   på möten även när det kändes svårt.

   Hur har jag stöttat andra i gemenskapen   under året? Har jag lagt litteratur, lett ett möte, städat upp? Kanske har   jag pratat med en nykomling eller gett någon mitt telefonnummer. Kanske har   jag bett någon vara min sponsor eller öppnat mig mer för den sponsor jag   redan har. Har jag tackat den personen för allt jag fått? Har jag ägnat   uppmärksamhet åt min ökade förmåga att älska och att lita på andra människor?

   Kanske förstod jag äntligen Första Steget   eller tog verkligen tag i arbetet med något av de andra stegen. Kanske har   jag haft mod och tillit att fatta några riktigt svåra beslut.

   Jag upptäcker att jag faktiskt spelar en   viktig roll för mitt eget välbefinnande. Jag ska värde-sätta det jag har   uppnått och vara tacksam för allt jag har fått. Jag är inte perfekt men jag   är fantastisk.

 

Dagens påminnelse

Jag är tacksam för Al-Anons   program och allt min Högre Makt har gett mig. Jag ser fram emot ett ännu   bättre nytt år.

 

”Jag håller på att lära mig behandla mig själv som om jag vore   värdefull. Jag märker att jag börjar tro på det när jag övar tillräckligt   länge.”

                                                            …   In All Our Affairs

 

Ja även jag har gjort framsteg. Nog för att det kan vara svårt att se det själv. Jag har dragit en live story på ett ACA - möte. Fast det har då vart om min barndom hur det kom sig att jag flydde in i alkoholens fruktansvärda järngrepp. Jag kan hoppas att några ut av mina delningar här kan ha hjälpt någon. Är så glad över när folk komenterar mina delningar, det stärker mig verkligen. Ja jag har ju ett stort bekräftelse behov.

Jag ska försöka arbeta med Al-Anons steg i nästa år. Ja jag kan ju börja redan i dag. Jag har ju stegboken och i morgon ska jag börja dela i från EDIT alltså En Dag I Taget från Al-Anon.

Tyvärr så missade vi mötet i går i Farsta, vi får ta nya tag i nästa år, alltså nästa måndag. Nu har vi inte vart på möte på ett par veckor. För det hjälper mig att gå på Al-Anon möten. Fast jag går framförallt på AA eftersom det är den sjukdomen jag fick efter min uppväxt. Jag går in på mitt sjuttonde år som nykter i morgon.

Kommentera här: