Ta tag i problemen

 

                                      30 april

 

Jag har ingen aning om varför   vattenkranen i mitt badrum började droppa. Jag var mycket tålmodig och   iakttog hur det droppade. Och droppade och droppade. Ibland försökte jag   vrida på kranen, men egentligen väntade jag mig att det skulle sluta droppa   av sig själv. Naturligtvis gjorde det inte det. Problemet blev värre och   åstadkom så småningom omfattande skador. Till slut måste jag be om hjälp.

   Jag kan inte säga hur många problem jag   har hanterat på precis samma sätt med precis lika lite framgång. Tack vare   Al-Anon behöver jag numera inte vänta på att en situation ska explodera innan   jag tar itu med den. Ett av de mest användbara verktygen har varit att dela   på möten och med medlemmar i gemenskapen. När jag sätter ord på mina   erfarenheter känns de mer verkliga och det blir svårare att bortse från dem.   Resultatet är att kan jag nu ofta ta itu med problem medan de fortfarande är   obetydliga irritationsmoment och hanterar dem innan de växer sig för stora   och tar över. I dag är jag inte så intresserad av stor dramatik; jag vill   hellre leva i verkligheten.

 

                Dagens   påminnelse

I dag ska jag dela ärligt om   någonting som har plågat mig. Mitt liv förtjänar min omtanke.

 

”I Al-Anon och Alateen kan vi tala ut om våra bekymmer, och känna oss   trygga i vetskap att vi inte kritiseras för att vi är ärliga.”

                                                               Livet   med en nykter alkoholist

 

Ja jag måste i dag ta tag i de problem jag har, så att det inte växer. Problemet som jag har just nu är ekonomiskt. Alla mina pengar gick till de gemensamma räkningarna. Ja de viktigaste i alla fall så som hyran och lånen. Eftersom fästmön inte har fått några pengar. Jag har tömt alla mina sparade pengar och inte kunnat betala mina ena räkningar.

Jag vet inte alls vad jag ska hitta på, ekonomiskt helt i kris. Blir så ledsen och vet inte vad jag ska göra. Ja en sak ska jag inte göra, fly som förr in i alkoholens träsk. Jag har ju inga ägodelar att sälja heller. Datorn är ju inte värd någonting. Fast kronofogden kommer väl att ta allt jag har ändå eftersom jag inte kunnat betala mina räkningar. Nej jag vill inte se allt i svart, fast det är lätt att göra det just nu. Jag får be till min högre kraft att jag ska överleva även det här.

Var på ett nytt Al-Anon-möte Vuxna barn i går nere i Farsta, där jag även har jobbat som barnskötare för 25 år sedan. Fast då var jag fast i alkohol träsket. Jag vill verkligen inte dit igen. För jag vet att om jag skulle ta till flaskan så kommer det bara att bli värre. I morgon så är det möte i Rågsved i alla fall.

Fast just nu vet jag inte hur jag ska lösa det ekonomiska problemet, bara be till min högre kraft om en lösning.

 

 

 

Kommentera här: