Vill dela med mig

Dagliga Reflektioner 30 april.

 

EN STOR PARADOX.

Detta arv av lidande och av tillfrisknande lämnas med lätthet vidare bland alkoholister, från den ene till den andre. Detta är vår gåva från Gud och att skänka den till andra som är som vi är det enda syfte som i dag inspirerar alla anonyma alkoholister jorden runt.
DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA,sid.106.

 

Den stora paradoxen i AA är att jag vet att jag inte kan behålla nykterhetens dyrbara gåva om jag inte ger bort den.
Min främsta föresats är att förbli nykter. I AA har jag inget annat mål, och att hålla fast vid det är en fråga om liv och död för mig. Om jag viker från det målet är jag förlorad. Men AA är inte bara till för mig; det är till för alkoholisten som fortfarande lider. Otaliga tillfrisknande alkoholister förblir nyktra genom att dela med sig till andra alkoholister. Vägen till mitt tillfrisknande är att visa andra i AA, att när jag delar med mig till någon, växer vi både i den Högre maktens nåd och båda är vi på väg mot ett lyckligt liv.



Ja alla har ju sin egna nykterhet och har funnit det på sina sätt, jag berättar i denna blogg hur jag själv har gjort. Folk får ta det till sig jag skriver ju mycket för min egen skull. I dag är det valborg och det är många valborgs aftnar jag har supit till. I min ungdom så var valborg en perfekt anledning att supa. Fast det var nu många år sedan jag drack på valborg. Jag mins det inte ens. För det måste ha vart innan olyckan, för jag mins det inte.

I dag så är jag förkyld fast ska ändå gå och jobba i ett par timmar. Jag har tyvärr inte råd att vara hemma. Fast jag måste ju ända vara snäll mot mig själv och jag ska bara ta hand om helgens alla tidningar sedan så får jag gå hem och sova. För det är nog sömn som behövs. Det jobbiga är det här snoret. Jag vet att förr skulle jag försökt att få tag i en whisky för det hade jag hört botade. Fast det är tvärt om det blir bara värre kanske inte med förkylningen utan med allt annat.

Kommentera här: