Fel tro

AA-tanke för dagen 30 november.

 

Vi har återfall i AA. Någon har sagt, att det inte alls är frågan om några olycksfall, utan om ett i förväg påtänkt drickande, eftersom vi måste ta det där glaset i tankarna, innan vi gör det i praktisk handling. Tanken kommer alltid före handlingen. Det har förslagits, att folk alltid skulle ta kontakt med någon AA-kamrat, innan de tar det där första glaset igen. Eftersom de ofta inte lyckats göra det, är det troligt att de beslutar sig för att ta den där drinken i vilket fall som helst. Och ändå är de tankar, som föregår handlingen att ta det där glaset, ofta till större delen undermedvetna. Folk är oftast inte medvetna om vad det var som fick dem att göra det. Därför brukar vi vanligen kall det här för återfall.
Är jag på min vakt mot onda tankar?

 

Att begrunda idag

 

"Den evige Guden är din tillflykt". Han är en fristad, en tillflykt undan livets bekymmer. Du kan komma bort från andras oförståelse genom att dra dig tillbaka till ditt eget meditationsrum. Men vart kan du fly undan dig själv, din känsla av misslyckande, din svaghet, dina brister? Endast till den evige Guden, din tillflykt, tills Hans andes oändlighet omsluter din ande, så att den förlorar sin litenhet och svaghet och åter kommer i harmoni med Hans.

 

Dagens bön

 

Jag ber att jag ska låta mina begränsningar uppgå i Guds kärleks oändlighet. Jag ber att min ande ska vara i harmoni med Hans.



Ja jag trodde att jag kunde dricka efter att jag hade vart nykter i ett år. Men som alkoholist kan jag aldrig dricka som en normalperson. Så läge som att jag börjar tro att jag kan dricka normalt så är jag helt ute på fel väg. Det är bara att inse att ja inte kan dricka någon alkohol, får inte tro att jag är botad utan bara tillfrisknande. Fast jag får inte tänka att jag ska vara nykter i resten ut av mitt liv utan bara vara nykter en dag i taget.

Jag har tyvärr inget eget meditationsrum utan jag skulle då behöva gå ut ensam i skogen och bara tänka. Jag är dålig på det också, jag måste ta det mera lugnt. Ja jag får fly in i godheten sköna andrum. Inte stressa upp mig. I kväll så ska jag åka till Rågsved och gå på möte. Det var ju där jag fann min nykterhet.

Ja jag ber att jag ska få en harmoni i dag och att jag ska slippa stressa upp mig.

 

 

Kommentera här: