I dag är jag väldigt tacksam

AA-tanke för dagen 31 juli.

 

Då har vi bara en dag kvar – idag. Vem som helst kan kämpa sig igenom en enda dag. Det är bara när du och jag utökar bördan med de där två hemska evigheterna, igår och imorgon, som driver oss till vansinne. Det är ånger eller bitterhet över något som hände i går, eller fruktan för vad morgondagen kan komma att föra med sig. Låt oss därför göra vårt bästa för att leva en dag i taget.
Lever jag en dag i taget?

 

Att begrunda idag.

 

Ge Gud gåvan av ett tacksamt hjärta. Försök att finna något att vara tacksam för i ditt vardagliga liv. När livet verkar hårt och bekymmer hopar sig, se dig då om efter någon orsak till tacksamhet. Det finns nästan alltid något att vara tacksam för. Tacksägelsens offergåva är verkligen en ljuv rökelse som söker sig upp till Gud en hel jäktig arbetsdag. Sök flitigt efter något att vara glad och tacksam för. Då utvecklar du med tiden en vana att ständigt vara tacksam mot Gud för alla Hans välsignelser. Varje ny dag kommer du att tänka på någon ny orsak till glädje och tacksamhet, och du kommer att tacka Gud med uppriktigt hjärta.

 

Dagens bön.

 

Jag ber om ett uppriktigt tacksamt hjärta. Jag ber att jag ständigt ska påminnas om orsaker till ärlig tacksamhet.



Jag är väldigt tacksam i dag för att jag lever och mår bra. Att jag lever i Sverige, har en bostad och kan dricka en varm kopp kaffe framför tv:n nu på morgonen. Klart att jag skulle kunna hitta en massa saker att klaga på, men varför dra fram de nu. Försöka att göra något åt dem. Konstigt, varför kommer bara negativa tankar i mitt huvud när jag nu börjar tänka. Nej jag ska vara nöjd med livet som jag har. Jag brukar tänka på att det kunde ha vart värre. Om jag aldrig hade blivit nykter för snart fjorton år sedan. Då hade jag nog inte levt i dag, hade jag kanske vart sjuk och arbetslös. Kanske suttit i fängelset. Nej jag mår bra och behöver inte tänka de där negativa tankarna.

Jag måste leva i nuet och ta den här dagen som kommer. Ja vad ska ske här i dag då. Jo jag måste ta och röja ordentligt i vårt sovrum. Funderade på att möblera om, eftersom vi ska stänga en dörr och öppna en annan. Kanske hitta fjärrkontrollen till stereon som har vart försvunnen i ett halvt år.

 

 

Kommentera här: