Kan inte isolera mig

AA-tanke för dagen 31 januari.

Spriten isolerar dig från Gud. Det spelar ingen roll vilken uppfostran du har fått, vilken religion du har eller om du säger att du tror på Gud, du bygger i alla fall upp en mur mellan dig och Gud genom att du dricker. Du vet att du inte lever på det sätt som Gud vill att du ska göra. Följden blir att du får dessa förfärliga samvetskval. När du kommer in i AA börjar du reda upp dina relationer med andra människor och med Gud. Ett nyktert liv är ett lyckligt liv därför att vi genom att lägga av med spriten har sluppit ifrån vår ensamhet och våra samvetskval.
Har jag en riktig gemenskap med andra människor och med Gud?

Att begrunda idag.

Jag tror att alla uppoffringar och allt lidande är av värde för mig. När jag känner smärta, prövas jag. Kan jag lita på Gud, hur dåligt jag än mår? Kan jag säga: ”Ske din vilja”, hur tillintetgjord jag än känner mig? Kan jag det, så är min tro hållfast och sann. Den verkar i onda såväl som i goda stunder. Den gudomliga viljan verkar på ett sätt som övergår mitt begränsade förstånd, men det hindrar inte att jag kan lita på den.

Dagens bön.

Jag ber att jag ska kunna se lidandet som en del av min vardag. Jag ber att jag ska acceptera smärta och motgångar som en del av Guds plan för min andliga växt.



Ja jag sov dåligt i natt. Jag vaknade och började fundera på jobbet och harmades lite. Tänkte även på boken som jag håller på att skriva. Så jag höll nästan på att gå upp vid fyra för att skriva på den. Fast tänkte jag försöker att somna om det var ju bara en timma till för att gå upp.

Kommentera här: