Låter han/hon styra, fast jag gör fotarbetet

AA-tanke för dagen. 28 februari.

Vi måste vara befriade från alkohol för alltid. Och det är inte längre vår sak utan vilar i Guds händer, så vi behöver inte oroa oss för det, eller ens tänka på det mera. Men om vi inte gjort detta ärligen och fullt ut, så är risken stor att det blir vårt problem på nytt. Eftersom vi inte litar på att Gud tar hand om problemet åt oss, så ingriper vi och skjuter tillbaka problemet till oss själva. Då blir det återigen vårt problem, och vi hamnar i samma gamla trassel som förut. Vi är hjälplösa igen, och så dricker vi.
Litar jag på att Gud ska ta hand om problemet åt mig?

Att begrunda.

Inget arbete har något värde utom förberedelse. Allt andligt arbete måste föregås av omfattande andlig förberedelse. Om du hoppar över dina korta bönestunder, och förkortar stilla stunder av andlig förberedelse, kan många timmars arbete bli gagnlöst. Från Guds synpunkt är ett stackars redskap, som arbetar hela tiden men utför ett dåligt arbete på grund av bristande förberedelse, av föga värde jämfört med det skarpa, hängivna, fulländade redskapet, som bara arbetar en kort stund men som utför ett mästerligt arbete tack vare långa timmars andlig förberedelse.

Dagens bön.

Jag ber att jag ska tillbringa mera tid ensam med Gud. Jag ber att jag ska få ut mera styrka och glädje av sådana stunder, så att de kan skärpa och berika mitt arbete.



Ja han där uppe eller runt omkring oss tar hand om mina problem, fast jag måste ändå göra fotarbetet. Mina arbetskamrater undrar varför jag går upp så tidigt varje morgon. Jag skulle kunna gå upp halv sju och bara sätta på mig kläderna och gå till jobbet. Fast jag vill ha en lugn start på morgonen. Jag vet att hela dagen är förstörd om jag råkar försova mig.
Fast som tur är så brukar jag inte försova mig, fast det har ju ändå hänt och då är hela dagen förstörd.

Kommentera här: