Jag tror på livet

AA-tanke för dagen 30 april.

AA-programmet bygger på tro, därför att vi måste tro på en makt som är större än vi själva om vi ska kunna bli nyktra. Vi är hjälplösa mot spriten, men när vi lämnar över vårt spritproblem till Gud, och tror på att Han kan ge oss den styrka vi behöver, så har vi knäckt spritproblemet. Tron på den gudomliga princip i universum som vi kallar Gud är den väsentligaste delen i AA:s program.
Är tron fortfarande stark inom mig?

Att begrunda idag.

Var och en av oss är Guds barn, och därför är vi uppfyllda av löftet om andlig växt. En ung människa är som ett träd på våren. Att bära frukt är ännu ett avlägset stadium, men det visar lovande tecken på att snart slå ut i blom. Det finns en gnista av det gudomliga inom oss alla. Var och en har fått något av Guds ande i sig som kan utvecklas genom andliga övningar. Du ska veta att ditt liv är fyllt av glada löften. och tänk vilka välsignelser, vilka underverk och vilken glädje som kan komma på din lott, så länge du utvecklas i Guds kärleks solsken.

Dagens bön.

Jag ber att jag ska utveckla den gudomliga gnista inom mig. Jag ber att jag genom att göra det ska uppfylla löftet om ett rikare liv.



Ja jag älskar ju att leva i dag. Jag måste inte tro utan i dag vill jag tro på en högre kraft. Jag vet att ett enda glas kan förstöra allt som jag har byggt upp. Jag är allergisk mot alkohol. Så jag undviker att dricka det.

Fast jag vet ju att alkohol finns över allt. Men jag kan ju leva ändå ett normalt liv och undvika att dricka mig full. För om jag dricker igen så förstör jag min hjärna ändå mer som redan är förstörd ut av misshandeln och allt som jag redan druckit.

Fast om hjärnskadan har jag en annan blogg som jag har vart dålig på att uppdatera. Ser att de har gjort om den mycket så jag måste ta tag i den. Fast är ju med i hjärnkraft och där säger de att hjärnskador drabbar många med alkohol problem.

Det behöver ju inte bero på själva dryckenskapen utan på konsekvenserna ut av drickandet. Jag är glad över att jag slipper dricka i dag.

Kommentera här: