Ja inte bara i dag.

Dagliga Reflektioner 31 december.

DAGLIGA BESLUT.

Tanken att leva tjugofyra timmar åt gången passar främst för individens känsloliv. Rent känslomässigt får vi 
inte leva i gårdagen eller i morgondagen.
(AS BILL SEES IT,p. 284)

Ett nytt år: 12 månader, 52 veckor, 365 dagar, 8.760 timmar, 525.600 minuter – tid att överväga inriktning, mål och handlingar. Jag måste göra upp en del planer för att kunna leva ett normalt liv. Men känslomässigt måste jag leva inom en tjugofyratimmarsram. Och då behöver jag inte avge några nyårslöften! Jag kan göra varje dag till ett nyår. Jag kan besluta: ”I dag ska jag göra det här… I dag ska jag göra det där”. Varje dag kan jag förbättra mitt liv genom att försöka prestera lite mer, besluta att följa Guds vilja och omsätta AA-programmets principer i handling.



Beslut kan man ju ta vilken dag som helst. Ja jag slutade röka den 19 november förra året. Det gick till så här, jag och min fästmö hade vart i Helsingfors. Jag hade köpt en limpa cigg. Då tänkte jag att det är så förbannat dyrt med cigaretter i Sverige. Så jag tänkte att när den här limpan är slut så ska jag sluta. Limpan tog slut den 19 november eller den 18 på kvällen så rökte jag den sista cigaretten, och den 19 november så fick jag min pension och hade råd att köpa Nicorette tuggummi. Jag hade faktiskt försökt att sluta innan. Så jag hade Nicorette inhalator så även det var ett bra hjälpmedel. Men där tänkte jag bara ett dygn i taget till och med bara timmar i taget. Fick höra ut av en på jobbet att när du är röksugen så går det över efter bara några sekunder. Det är bara en tillfällighet att du känner dig röksugen. Även i dag efter så lång tid så kan jag känna mig röksugen. Fast bara tänka på något annat så går det över. Det är likadant med alkohol. Hjälpmedlet där heter alkoholfri öl. Den är ju inte helt alkoholfri utan innehåller 0,4 % alkohol. Fast den jag gillar mest är en San Miguel som innehåller 0 % alkohol. Men jag har sagt att jag inte ska dricka något som innehåller mer än 1 % alkohol och även i dag på nyårs afton så blir det Pomac eller något liknande som jag kommer att dricka med alla andra dricker det med alkohol.

Kommentera här: