Misshandeln fick mig på andra tankar

 

 

 

                                   4 maj

 

   Alla händelser i mitt liv är på sätt och vis gåvor från Gud. Jag kanske blir bitter på grund av besvikelser och upprörd över motgångarna som jag upplever som orättvisa bestraffningar. Så småningom kan jag kanske se dessa upplevelser som gåvor till mig i form av värdefulla upplysningar. De visar mig att många av bestraffningarna är självförvållande. På ett sätt övergår det mitt mänskliga förstånd att mina bekymmer skulle kunna vara följden av mina egna attityder, handlingar eller försummelser.

   Ett andligt förhållningssätt till mina problem kan höja tänkandet till en nivå, som kan ge mig nya perspektiv och möjligheter att finna lösningar som jag aldrig kunnat drömma om.

 

Dagens påminnelse

   Vi har alla en benägenhet att bli upprörda över eländet i våra liv, vi försökte förstå och blir upp-rörda över att vi inte kan förstå. En upprorisk attityd bara ökar våra frustationer tills vi stupar. Först då inser vi vikten av att släppa taget och låta Gud vara närvarande i alla våra handlingar.

 

”Om en vänlig människa är bekymrad, frestad eller plågad av onda tankar, då kan hon bättre förstå hur stort hennes behov verkligen är av att äga förtröstan på Gud.”

(Tomas a Kempis)

 
Ja i dag har jag tagit texten i från boken En dag i taget som är en bok som är Al-Anons tanke bok. Ja den gåvan som jag fick 1995, ja det var ju ingen gåva. Utan mer en varning över mitt egna missbruk. Det var genom att arbeta med dem stegen som jag upptäckte min egna uppväxt. Men jag tycker inte att jag hade en så svår uppväxt. Pappa var en periodare och mamma en stor-konsument. Men det var aldrig något våld i min familj. Men jag växte ändå upp i en dysfunktionell familj. Men jag ska inte jämföra mig med andra. Det är hur jag själv, har upplevt min uppväxt.
Jag höll ju på att dö på grund ut av mitt missbruk.Gåvan jag fick, var att jag fann nykterheten själv 1997. Då jag i gemenskapen AA och min hemmagrupp i Rågsved. Ska på möte där i morgon klockan 14:00. Det är ett öppet möte i Rågsveds folkets hus. Då vem som vill veta hur det var för oss som har funnit nykterheten har gjort.

Kommentera här: