Göra något för hälsan.

 

   

    8maj

 

Alla AA:s tolv steg uppmanar oss att göra tvärt emot vad vi egentligen vill – de minskar gradvis egoismen i vårt eget jag. När det gäller att bearbeta med egoismen är det knappast något steg som är svårare än de femte. Men knappast något steg är heller nödvändigare än detta för att kunna uppnå varaktig nykterhet och sinnesro.                                                        De Tolv Stegen/De Tolv Traditionerna, sid 33

 

När jag hade skrivit ner mina karaktärsfel var jag ovillig att prata om dem, så jag bestämde mig för att det var hög tid att sluta bära den tunga bördan ensam. Jag behövde bekänna dessa brister för någon annan. Jag hade läst och hört att jag inte kunde förbli nykter annars. Femte Steget gav mig en känsla av samhörighet, det gav mig ödmjukhet och sinnesro när jag utövade det i mitt dagliga liv. Det var viktigt att jag erkände mina fel och brister i den ordning som föreskrivs i Femte steget: ”inför Gud, oss själva och en medmänniska. Just som steget beskriver det, fick jag en känsla av samhörighet med Gud och med min medmänniska. Jag fördes till en viloplats där jag kunde förbereda mig för de återstående stegen mot en sann och meningsfull nykterhet.

 
 
 
Ja jag behöver verkligen ändra på mig själv. Ta hand om mig själv. Jag slog en etta på tärningen och ska alltså gå hem en gång den här veckan. Fast jag har fyra dagar som jag måste gå någon gång. Jag gav mig själv ett nyårslöfte för ett par år sedan. Att varje Söndag ska jag slå tärningen och så många gånger ska jag gå hem varje vecka. Blir det en sexa så slipper jag. Men jag har slagit tärningen och kanske inte jobbat på grud av ledighet eller sjukdom. Så jag har fortfarande fyra gånger som jag behöver gå ändå. Ähh det här lät verkligen förvirrat. Jag är trött och behöver äta frukost nu.

Kommentera här: