Skulle behöva arbeta mer med det här på kvällen.

 

 

Dagliga Reflektioner  5 oktober.

 

GÅRDAGENS BÖRDOR.

 

Dessa förståndiga människor har alltid vetat att ingen kan göra särskilt mycket av sitt liv, förrän självrannsakan har blivit en regelbunden vana, förrän man kan erkänna och acceptera resultatet och förrän man lugnt och uthålligt försöker rätta till vad som är fel.

(DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 61)

 

Jag har tillräckligt mycket att handskas med i dag utan att dessutom släpa på alla gårdagens bördor. Jag måste bli färdig med dagens bokslut för att kunna ta itu med morgondagen. Så jag frågar mig om jag har gjort fel och hur jag kan undvika att göra samma sak igen. Har jag skadat någon eller hjälpt någon och varför? Lite av den här dagen skvätter alltid över på morgondagen, men det blir mycket lite om jag gör en ärlig daglig självrannsakan.

Jag har vart jätteduktig på det ett tag att göra en självransaakan på kvälen förut, fast har nu tappat det. Det är någonting jag skulle behöva ta upp igen. Jag har ju en massa hjälpmedel. Både i från AA programet, men även i från Al-Anon och ACA:s program.

AA:s Tionde steg: v 40

 

När vi drar oss tillbaka på kvällen, gör vi en tillbakablick på vår dag i en konstruktiv anda.

 Har vi ältat vår harm, varit själviska, oärliga eller  vart rädda?

Är vi skyldiga någon en ursäkt?

Har vi varit vänliga och kärleksfulla mot alla?

Tänkte vi på oss själva största delen av tiden?

Men vi måste vara noga med att inte glida in i oro, samvetskval eller sjukligt dystra funderingar, för det skulle minska vår förmåga att vara till nytta för andra. När vi är färdiga med vår tillbakablick, ber vi om Guds förlåtelse och frågar vad vi bör vidta för åtgärder för att bättra oss.

 

ACA: tionde stegs lista

Vecka

Använd följande betyg för att registrera hur du fungerar dag för dag:

0= dåligt; 1=hyfsat; 2=godkänt; 3=bra:4=utmärkt 

Karaktärsdrag(svaghet)

MÅNDAG

TISDAG

ONSDAG

TORSDAG

FREDAG

LÖRDAG

SÖNDAG

Rädsla att bli övergiven

 

 

 

 

 

 

 

Ilska/Förbittring

 

 

 

 

 

 

 

Vara andra till lags

 

 

 

 

 

 

 

Ta hand om andra

 

 

 

 

 

 

 

Kontroll

 

 

 

 

 

 

 

Depression/Självömkan

 

 

 

 

 

 

 

Oärlighet

 

 

 

 

 

 

 

Frusna känslor

 

 

 

 

 

 

 

Isolering

 

 

 

 

 

 

 

Låg självkänsla

 

 

 

 

 

 

 

Överdriven ansvarskänsla

 

 

 

 

 

 

 

Skjuta upp saker

 

 

 

 

 

 

 

Oro

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karaktärsdrag (Styrka)

Måndag

Tisdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Lördag

Söndag

Förlåtelse

 

 

 

 

 

 

 

Generositet

 

 

 

 

 

 

 

Ärlighet

 

 

 

 

 

 

 

Ödmjukhet

 

 

 

 

 

 

 

Tålamod

 

 

 

 

 

 

 

Risktagande

 

 

 

 

 

 

 

Själverkännande

 

 

 

 

 

 

 

Tolerans

 

 

 

 

 

 

 

Tillit

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Och så Al-Anons lista 

 

Al-Anons 10:e stegs lista.

 

a) Vilka var de viktigaste händelsen i dag?

b) Vilka känslor hade jag?

c)Hur hanterade jag dem?

d)Trasslade jag under dagen in mig i någon situation som inte angick mig?

e) Vad kan hjälpa mig att acceptera mig själv när jag gång på gång begår misstag?

f) Var det rädsla eller tillit som styrde mina handlingar i dag?

g) Hur kan jag erkänna att jag har fel, trots min min stolthet och min rädsla för att det ska kunna användas mot mig?

h) Är det fel av mig att hålla fred till varje pris?Vilka är mina motiv?

i) Hur vet jag när jag ska gottgöra eller inte?

j)Vilka positiva sidor visade jag prov på i dag?

k)Vilka negativa sidor visade jag prov på i dag?

l)På vilket sätt försöker jag styra någon i dag?

m)Hur kan jag ”släppa taget och låta Gud ta över”?

n) Negligerade jag mina egna behov i dag? På vilket sätt?

o) Har jag anpassat mig för mycket, sagt ja när jag ville säga nej?

p) Blev jag rädd för någon auktoritet? För någon  överhuvudtaget? Varför/Varför inte?

q) Vilka små saker kan jag göra för att öva mig i konsten att stå upp för mig själv?

r)På vilket sätt tog jag i dag över någon annans ansvar?

s) Vad fruktar jag ska hända, om jag inte tar på mig extra ansvar?

t) Om jag hade fel, erkände jag det genast?

u)Vad kan jag göra för att ta hand om mig mig själv på ett bra sätt i dag?

v)Har jag gjort något svårt eller speciellt bra i dag? Hur kan jag berömma mig själv för det?

 Därför så brukar jag inte hinna att göra alla listor på kvällen. Fast jag skulle behöva det. För när jag väl har gjort det så brukar det kännas bättre. Jag brukar inte trassla till det varje dag. Jag är medveten om den här listan.

 

 

 

Kommentera här: