I från ACA text

26 maj
 
 
I dag tänkte jag ta lite i från den stora ACA boken, som jag har försökta att översätta.
 

Kapitel 1

                                                                                       Reningslistan-Problem

 

ACA grundare Tonya. skrev de 14 egenskaperna hos ett alkoholiserat vuxenbarn 1978. När de läste i New York i ACA-gruppen sa ett vuxet barn: "Oh boy, det är min reningslista!" Sedan dess har de 14 egenskaperna betecknats som ”reningslista."

Från egenskapens beskrivande kraft föddes och skapades ACA · I bara 260 ord beskriver The Laundry List personligheten hos en vuxen uppfödd i en dysfunktionell familj.

Ett urval av de 14 egenskaperna avslöjar hur vi dömer oss andra hårda. Vi förblir i destruktiva eller kärlekslösa relationer för att vi fruktar övergivenhet.

Från egenskapens beskrivande kraft föddes och skapades ACA · I bara 260 ord beskriver Renings Listan personligheten hos en vuxen uppfödd i en dysfunktionell familj. Ett urval av de 14 egenskaperna avslöjar hur vi dömer oss andra hårdare. Vi förblir i destruktiva eller kärlekslösa relationer för att vi fruktar övergivenhet.

Uttrycket "vuxenbarn" betyder att vi svarar på vuxna interaktioner med den rädsla och självkänsla som lärs som barn. Underström av dold rädsla kan sabotera våra val och relationer. Vi kan framstå självsäkra samtidigt som vi lever med en konsumentfråga om vårt värde.

I ACA tror vi att erfarenheterna av att växa upp i en dysfunktionell familj påverkar oss som vuxna. Många av oss har haft framgångsrika karriärer men kände fortfarande kopplade från livet. Vissa av oss har upplevt regelbundet misslyckande. Vi bodde med en självskapad katastrof blandad med självskada och självhat. Många av oss har varit mitt i framgång och misslyckande. Vi har haft bra jobb och hem, men vi undrade varför andra tycktes njuta av livet medan vi förmodade på vad som var normalt. Vi kände oss som om vi var på utsidan och tittade in. Oavsett vår väg hittade vi ingen varaktig hjälp tills vi hittade ACA.

Sedan dess första skrivelse har Renings Listan anpassats av olika grupper och författare. Västkusten ACA-grupper placerade reningslistan i en berättande form känd som Problemet, som läses i början av ACA-möten i hela gemenskapen. Reningsegenskaperna är också kända som de vanliga beteendeegenskaperna hos många ACA-medlemmar.

I det här kapitlet erbjuder vi den ursprungliga reningslistan som skrivits av vår grundare. Vi eliminerar inte Problemet läst vid ACA-möten. De 14 egenskaperna är en del av ACA:s grundspråk som skapar identitet bland ACA:s varierade medlemskap. Vuxna barn som är medberoende, narkomaner, mat-missbrukare, spelare, sexmissbrukare och arbetsnarkomaner är lika relaterade till personlighetsdrag hos Reningslistan. Det är inte ovanligt att ett vuxenbarn utspelar sig i en eller flera missbruk eller tvång samtidigt. Denna "beroendeframkallande" är vår natur som vuxna barn.

Många medlemmar säger att reningslistan är en kraftfull litteratur som väckte slöjan av förnekelse som de hade levt under som vuxna. Vetenskapliga studier har visat att många av egenskaperna är specifika för vuxna barn. Vi tror att listan är en inkörsport till ett klarhetsliv och självacceptans.


 

Ja det här år ju försök till översättning ut av den stora röda ACA boken. ACA bedyder Adult Children of Alcoholics. Vi som växte upp med ett alkoholmissbruk. Jag hade ändå en bra uppväxt. Fast det är klart att jag blev sviken många gånger. Men det var aldrig något våld i mitt barndoms hem. Men jag vet att jag blevsviken många gånger. Fick inget stöttande, blev aldrig uppmuntran för att jag ska bli duktig. Kände mig ensam och till slut så gjorde jag som mina föräldrar den lättaste vägen. Även jag flydde in i alkoholen och andra missbruk. Jag är så glad över att jag skruvade på korken för snart 21 år sedan. Då lärde jag mig att ta en dag i taget, att stunta i att ta det första glaset.

För att slippa att ta det så går jag på en annan gemenskap AA men jag har skapat en ACA grupp i Rågsved på tisdag kvällar klockan 19:00 i Rågsveds nya folketshus.

Kommentera här: