I dag är det i från Stora boken

Här kommer det mer i från Stora boken som är AA:s bibel avsnittet till arbetsgivaren © Svensk översättning: AA Sverige 1974,2001,2017.
 
För oss alkoholister är harm, svartsjuka, avundsjuka, frustration och rädsla de värsta fienderna. Varhelst män kommer tillsammans i arbetsliv och affärer finns det konkurrens och därmed en visst mått av maktkamp.  Ibland har vi alkoholister en känsla av att folk försöker trycka ned oss. Ofta är det inte alls så. Men ibland används förstås vårt drickande för att vinna fördelar över oss.
  Jag erinrar mig till exempel en elak typ som alltid drog små vänliga skämt om en alkoholists dryckesbravader. På så sätt förde han han slugt historier vidare. I ett annat fall skickades en alkoholist till sjukhus för behandling.Endast några få kände till det från början, men inom kort var det ute i hela företaget. Givetvis minskade en sådan sak mannens chans  att tillfriskna. En arbetsgivare kan många gånger skydda offret från detta slags prat. Han kan inte favorisera någon, men han kan alltid skydda en anställd från onödig provokation och orättvis kritik.
  Som grupp är alkoholister vanligtvis driftiga människor . De arbetar hårt och roar sig mycket. Din anställde bör uppbjuda alla sina krafter för att gottgöra. Något försvagad, och med fysisk och psykisk återanpassning till ett liv utan alkohol fortfarande framför sig, är det möjligt att han överdriver. Det kan hända att du måste tygla hans önskan att arbeta sexton timmar om dygnet. Du kanske måste uppmuntra honom att roa sig någon gång emellanåt. Han kanske önskar göra massor för andra alkoholister och något i den vägen kan dyk upp under kontorstid. Ett rimligt mått av handlingsfrihet är till hjälp.

Ja även jag söp på min ilska, jag tyckte att alla var orättvisa mot mig. Alla andra drack ju, fast de hade inte sjukdomen. Det finns de som kan dricka normalt. De som inte bara vill ha mer och mer. Jag nöjde mig inte med det jag hade, jag ville bara ha mera. Jag drack tills jag slocknade.Jag var frustrerad för att jag inte hade någon flickvän under mina yngre dagar. Jag var aktiv tills jag blev 32 år. Då skruvade jag på korken.
Jag drack mycket på grund ut av rädsla, jag trodde att jag inte var rädd för någonting, fast när jag nyktrat till så kom jag på att det var mycket som jag var rädd för. Nu har jag vart nykter så många år, och jag står för att jag har sjukdomen alkoholism. Om det är fester med alkohol, så har de oftast alkoholfri öl också. Men det är många andra som också dricker dem. De kanske har bilen, eller inte vill dricka någon alkohol. Jag är nykter för min egen skull och kan arbeta på en arbetsplats som jag älskar. 
 Har fått höra att arbetet är det sista en alkoholist lämnar eftersom det är där pengarna kommer i från. Fast han kan ju missköta sitt arbete, p.g.a sitt supande. Jag är glad över att jag lyckades att behålla mitt jobb.

Kommentera här: