Att ta hand om sig själv

 

 

                                                        7 december

 

Att vara snäll mot mig själv innebar tidigare att äta det jag var sugen på, köpa allt som frestade, sova ett fåtal timmar per natt och undvika allt som inte var roligt och spännande. Problemet var att konsekvenserna blev obehagliga, och när jag tillät mig att tänka på saken kändes det som om jag slösade bort mitt liv.

   I dag är det en mycket större utmaning att ta hand om mig själv, men resultatet är fantas-tiskt. Jag går på två eller tre Al-Anon – möten i veckan, läser min litteratur varje dag och tar mig tid att tala med Gud. Jag försöker verkligen att lägga mer vikt vid min sinnesro än vid omständigheterna jag möter.

   Nu njuter jag av nyttig mat, tränar på sätt som jag tycker är roligt och hanterar pengar mer ansvarsfullt. Jag värdesätter min utveckling. Jag dansar, jag tecknar och jag gläds åt mina vänner. Mitt liv är inte inrutat och så vill jag heller inte ha det. Jag upplever också spontana stunder, men i dag är det jag som väljer dem.

 

Dagens påminnelse

Jag förtjänar att välja så att jag tycker om mig själv. Resultaten kanske dröjer en tid, men jag bygger upp ett liv som främjar min hälsa och självkänsla. Det är värt att vänta på.

 

”Utvecklingens starkaste princip ligger i människans val.”

                                                            George Eliot

 
Ja jag är snäll mot mig själv i dag, eftersom jag är hemma. Jag gick hem en timma innan jag skulle gå hem igår. Jag gjorde det jag skulle göra igår, fast det är en massa saker som jag skulle göra idag också. Men varför ska jag gå dit om jag inte mår bra. Jag vill inte bli någon skags arbets narkoman. Jag är snäll mot mig själv, genom att inte fly in i alkoholen. Inte heller i andra droger. Jag kan kanske fly in i datorns värld med olika blogganden. Det är klart  att fästmön inte gillar det. Fast det är mitt stora intresse. Att skriva och blogga.

Kommentera här: