Tacksam över min nykterhet

Dagliga Reflektioner 17 december.

 

EN OVÄRDERLIG BELÖNING.

 

… arbete med andra alkoholister. Det lyckas där annan verksamhet misslyckas.

(ANONYMA ALKOHOLISTER, sid 83)

 

”Livet kommer att få en ny mening”, som Stora boken säger (sid 83). Detta löfte har hjälpt mig undvika egoism och självömkan. Att få se hur andra växer i det här underbara programmet och får ett bättre liv är en ovärderlig belöning för mina ansträngningar att hjälpa andra. Självprövning är ytterligare en belöning i ett fortsatt tillfrisknande, likaså lugn, sinnesfrid och tillfredsställelse. Den styrka jag får av att se andra gå mot framgång och få dela deras glädjeämnen under vandringen ger mitt liv en ny mening.


Jag vill inte vara egoistisk och jag är mindre egoistisk, fast jag är fortfarande egocentrisk, det har jag säkert efter att jag växte upp i en familj där alkoholen flödade. Fast jag har ändå haft en bra barndom. Men jag har haft en störd familje känsla. Fast det hjälper mig att berätta hur jag har gjort för att bibehålla min nykterhet.

 

Kommentera här: