Utan rädsla!

 
 
 
 

                                                                           28 april

 

Ibland visar sig   sådant som vi tycker hör till våra värsta svagheter vara våra främsta   styrkor. De ger oss möjligheter att växa som vi aldrig hade fått annars. Hela   mitt liv hade jag bett om mod, men det var min blyghet som lärde mig att   modet redan fanns där.

Jag vågade   sällan dela på möten, rädd att jag skulle bli förlöjligad. Jag satt längst   bak och höll mina hemligheter för mig själv. Ändå fick jag höra min egen   historia så ofta att rädslan började försvinna. Jag uppbringade en okänd   reserv av mod och lyckades närma mig några medlemmar som verkade ha snarlika   erfarenheter. Efter ett tag hade jag pratat med så många på tu man hand att   det kändes möjligt, ja, till och med tryggt att dela i gruppen.

Om min rädsla   helt enkelt blivit avlägsnad, hade jag aldrig fått veta att jag är kapabel   att agera på egen hand. Jag behövde inte styrkan att ställa mig framför ett   helt rum med främlingar; allt jag behövde var tillräckligt med styrka att fortsätta   ta små steg. Jag hade precis lagom styrka och mod att nå mitt mål.

 

Dagens   påminnelse

Vad som helst   och allt hos mig kan användas för mitt bästa. Om jag känner mig osäker eller   rädd i dag, ska jag minnas att min rädsla är en signal att jag har något att   lära.

 

”Det är kanske   inte det svar jag vill ha, men jag måste komma ihåg att kan vara det jag   behöver.”

                                                                                    As We Undrstood…

 

Jag kom ihåg när jag skulle göra min rädsla lista i det fjärde steget. Jag sa att jag inte var rädd för någonting. Jag hade ju redan råkat ut för, med tanke på den svåra misshandeln. Men sedan började jag tänka efter och jag har en väldigt stor rädsla mot mycket.

Jag sa till min sponsor som jag hade då, att jag var rädd för att gå på nya möten. Han gav mig då i uppgift att gå på nya möten. Jag började då gå på möten som jag aldrig hade vart på. Det var en kick. Jag älskar nu mera att gå på nya möten.

Nu har jag börjat gå på Al-Anon också, jag arbetar med stegen där i från boken De tolv stegen - En utväg där jag skriver om min uppväxt i en dysfunktionell familj.

I dag är det först möte på AA i min hemma grupp Rågsved som har möte klockan 13:00 i dag på Rågsved nya folkets hus, sedan vidare till Al-Anons grupp Maria gruppen klockan 16:00.

 
 
 
 
 

Kommentera här: