Min återhämntning

29 januari

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning

 

Hitta fokus och ett hem i ACA

  Att gå bortom upptäckt och tillfrisknande är inget komplicerat mysterium. Det krävs bara ett nyckelelement: önskan att återhämta sig från effekterna av sjukdomen familjedysfunktion. Med lust kommer vilja. Med villighet är vi på god väg mot återhämtning.

  I ACA tror vi att återhämtning kräver regelbunden närvaro vid ACA-möten. Vi måste också arbeta med de tolv stegen och vara villiga att prata ärligt om vad som hände oss när vi växte upp i ett dysfunktionellt hem. Återhämtning kräver ansträngning. Men många av oss tror att återhämtning bara tar hälften av den ansträngning som det tog att förbli fast i att möjliggöra eller kontrollera beteendet. Det betyder att vi kan anstränga vår energi mot återhämtning och ha massor av styrka över för att njuta av de nya vägar som öppnar upp för oss på grund av ACA-livet.

  Vår erfarenhet visar att många vuxna barn har kommit till ett ACA-möte, identifierat sig djupt med vår litteratur och sedan glidit bort från ACA utan att följa programmet. De har inte gått bortom upptäcktsfasen, men de antar att deras upptäckt är återhämtning när den inte är det.

  Vi erkänner att återhämtning inte är lätt, men belöningarna är stora om du kan hålla fast vid det och hålla fokus. Vi kommer inte att förneka att det finns smärta och utmaning framför oss. Du behöver inte göra detta arbete ensam. Vi ber nya medlemmar att undvika vissa hinder för återhämtning som inkluderar: isolera och inte be om hjälp, intellektualisera programmet, fokusera enbart på rådgivning, "bli kär" i en annan medlem och undvika programarbete, oberäknelig mötesnärvaro och ta droger eller dricker alkohol. Vi föreslår att nykomlingar till ACA håller sig utanför romantiska relationer eftersom vi behöver tid att fokusera på oss själva. Vi är mycket mottagliga för ohälsosamma anknytningar som kan avleda oss från att fokusera på oss själva. ACA-lösningen finns i mötena och de tolv stegen, i stället för i någon annan.


Jag ska iväg snart till ett ACA möte i min barndoms förort Rågsved. Jag startade en grupp i Rågsveds folkets hus för några år sedan. Jag som är dålig på engelska har försökt att översätta ACA:s stora röda bok. Här är en liten del ut av den.Det här i från kapitel 2 avsnittet "Det kommer aldrig hända mig". Rubriken att hitta hem i ACA, jag arbetar ju även i AA programet. Jag blev ju själv en alkoholist. Höll till och med på att dö på grund ut av mitt missbruk 1995. Fast jag tog hjälp ut av AA:s stora bok. Jag  lever nu mera i AA:s tolv steg. De är låsta nu mera, så att folk vågar komentera mina delningar. Fast jag skriver ju mest för min egen skull. Jag hittade  ACA 2003 efter att jag arbetade i AA:s tolv steg och ville veta hur det kom sig att jag blev en alkoholist. Jag har ju även försökt att översätta ACA:s bok Stärka min återhämntning.

Kommentera här: