Kan inte dricka alkohol som vanligt folk

AA-tanke för dagen 25 november.

Jag är inte så svartsjuk på andra människor, och jag avundas inte heller andra människor deras ägodelar och talanger. När jag drack, var jag i hemlighet full av avund och missunnsamhet mot de där som kunde dricka normalt, som hade sina familjers kärlek och respekt, som levde ett normalt liv, och accepterades som jämlikar av sina vänner. Själv låtsades jag att jag var lika bra som de, men jag visste att det inte var så. Nu behöver jag inte vara avundsjuk längre. Jag försöker att inte önska mig sådant, som jag inte förtjänar. Jag är nöjd med vad jag har förtjänat genom mina ansträngningar att leva på rätt sätt. Tillfreds med att de, som har vad jag saknar, besitter mera makt. Åtminstone försöker jag att vara det.

Har jag blivit av med avundsjukans gift?

Att begrunda idag

"Min själ är förutan ro, tills den finner vila i dig." En flod flyter fram, tills den går upp i det stora havet. Våra själar längtar efter att få vila i Guds Ande. Vi längtar efter att få förverkliga en frid, en vila, en tillfredsställelse, som vi aldrig har funnit i världen, eller i världsliga värv. Somliga är omedvetna om sitt behov, och de stänger sin själs dörrar mot Guds Ande. Då kan de omöjligt uppnå den sanna friden.

Dagens bön

Jag ber att jag ska känna den gudomliga oron. Jag ber att min själ må finna vila i Gud.


Jag vet i dag att jag inte kan dricka som andra människor. Att jag har sjukdommen alkoholism. Det är klart att jag ibland kan känna ett avund mot andra som inte har den här sjukdommen. I eftermiddag kväll ska vi ha en slags återträff, för oss som arbetade på Aftonladet, när vi låg i Globen. Vi ska träffas i Globens centrum. På restuarang  Blues Bar och kök klockan 17;00. Det ska bli kul och jag vet att de har alkoholfri öl. Det är sådant jag dricker numera. Jag vet ju hur det kan sluta om jag skulle dricka alkohol. Sist höll jag på att dö, vid frysuset blev ja svårt misshandlad. Jag överlevde med en hjärnskada som följd. Men jag har nu vart nykter sedan augusti 1997 med hjälp av Stora boken.

 

Kommentera här: