I dag är det en ny dag!

15 juni

I åratal var jag så lättpåverkad att jag inte visste vem jag var, och nu när jag har förstått vem jag är, tänker jag: ”Jag vet vad jag anser i den här frågan. Nu går vi vidare till nästa”. Men jag får inte glömma att alla frågor hänger ihop, det finns inga som är helt fristående.

Kathleen Casey Thiesen

   Den här dagen är sprungen ur gårdagen, föregående dag och dagen före den. Mönstret upprepas i morgon. Det vi är med om en given dag har sitt ursprung i det förflutna och avslutas i framtiden. Ingenting som händer är en isolerad företeelse, inga problem är fristående.

  En mogen människa är en som kan släppa åsikter som hon har växt ur eller som känns hämmande, hur bra och riktiga de än har varit en gång i tiden. Vi fastnar gärna i vissa av våra åsikter och kan inte ta till oss nya idéer. Nya idéer kommer att pocka på vår uppmärksamhet idag. Vi är redo att utvecklas vidare. Nu kan vi välja att inte hindra vår utveckling.

  De åsikter vi hade i går kanske inte passar dagens problem. Det behöver de inte. De har gjort sitt. De har inte varit förgäves.

 

Dagens frågor kräver nya svar. Jag ska inte vara rädd. Den här dagen är sprungen ur gårdagen, föregående dag och dagen före den. Morgondagen följer på den här dagen.      


Ja i dag är det en ny dag. Dagens text har jag tagit i från boken VAR MORGON NY. Som hjälper oss som är medberoende. Jag fösöker att gå min egen väg. Jag slutade att dricka alkohol sommaren 1997. Med hjälp av AA och deras Stora bok jag kände att jag inte behövde vara nykter i resten ut av mitt liv. Jag behöver bara vara nykter en dag i taget.
 Jag är  inte tvingad att inte dricka alkohol, utan jag har ingen lust att dricka igen.

 

Kommentera här: