Inte normalt

16 januari

 

 

 

Gissa vad som är normalt

Är det "normalt" eller ett sjuårigt barn att ta hand om yngre barn, eller att en pappa skriker på sin son för att han inte kunde slå bollen medan han "spelade" i trädgården? som en ACOA beskrev det:

Jag har levt mitt liv, alltid gissat på vad som är normalt. Jag gissade ständigt relationer, och jag gissade som förälder. Det tog mig år att inse att det inte normalt var att uppfostra barn när du var barn. Det var inte normalt att man skulle skrikas på när man gjorde ett misstag eller blev gjort narr av eftersom man hade svårt att göra något man aldrig lärde sig göra. Det var inte normalt att aldrig få veta av din far att du var älskad. Ändå var detta normalt i min alkoholhaltiga familj. Det tog mig år att lära mig enkla saker som att berätta för min fru och barn att jag älskade dem eller firade deras framgångar och mina egna. Det var så lätt för min fru eftersom hon hade blivit uppvuxen och fick veta att hon var älskad. Hon frågade mig en gång om jag älskade mig själv och jag visste inte - skulle jag göra det? Älskade folk normalt sig själva? Jag visste inte. Hon lärde mig att vara förälder och jämställd partner. Jag visste inte hur.


 Ja jag har ju också levt mitt barn. och jag tog aldrig hand om min småsyskon. Jag hade nämligen sälv tagit efter mina föräldrars drickande. När mina småsyskon så var jag arton år och på väg in i ett eget missbruk. Så jag tog inte hand om dem. Jag kunde  knappt ta hand om mig själv. Ja min pappa var en periodare, och jag själv ville spela fotboll. Han själv höll på med handboll. Han stod i mål. Men han var ofta onykter då, Men han sa att jag inte hade något bollsinne. Så det var i Stngen ide att hålla på med bollsporter. Men jag tror att han sa det,så att han slapp att skjutsa mig till mina träningar. Det är det dummaste man kan säga till ett barn.

Jag försöker att översätta några engelska ACA böcker dels för att tillfriskna och för att bli bättre i engelska. Brukar lägga upp Stärka min återhämntning på morgnarna.

Ja här har jag försökt att översätta After the Tears  till svenska så gott jag kan. Allt för att öva upp min engelska och dessutom förstå hur jag själv fungerar.

 

Kommentera här: