Min tolkning av den stora Röda boken

2 december

Det här är ett försök ut av min översättning ut av ACA:s stora röda bok.

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

 

Kapitel 1

Reningslistan – problem

 

  ACA:s medgrundare Tony A. skrev de 14 egenskaperna hos ett vuxet barn till en alkoholist 1978. När det lästes i New York vid den första ACA-gruppen sa ett vuxet barn: "Oh boy, det är min reningslista!" Sedan dess har de 14 egenskaperna kallats "Reningslistan".

  Från egenskapernas beskrivande kraft föddes och skapades ACA. Med bara 260 ord beskriver Reningslistans tänkande och personligheten hos en vuxen som växt upp i en dysfunktionell familj. Ett urval av de 14 egenskaperna avslöjar hur vi dömer oss själva och andra hårt. Vi förblir i destruktiva eller kärlekslösa relationer eftersom vi fruktar att bli övergivna.

  Termen "vuxet barn" betyder att vi reagerar på vuxnas interaktioner med den rädsla och självtvivel som vi lärt oss som barn. Denna underström av dold rädsla kan sabotera våra val och relationer. Vi kan verka utåt sett självsäkra samtidigt som vi lever med en konstant fråga om vårt värde.

   I ACA tror vi att erfarenheterna av att växa upp i en dysfunktionell familj påverkar oss som vuxna. Många av oss har haft framgångsrika karriärer men ändå känt oss bortkopplade från livet. Några av oss har upplevt regelbundna misslyckanden. Vi levde med en självskapad olycka blandad med självskada och självhat. Många av oss har varit mitt uppe i framgång och misslyckande. Vi har haft bra jobb och hem, men vi undrade varför andra verkade njuta av livet medan vi gissade på vad som var normalt. Vi kände att vi var på utsidan och tittade in. Oavsett vår väg hittade vi ingen varaktig hjälp förrän vi inte hittade någon bestående hjälp förrän vi hittade ACA.

  Sedan den första skrivningen skrevs har reningslistan antagits av olika grupper och författare. Västkustens ACA-grupper placerade reningslistan i en berättande form som kallas problemet, som läses i början av ACA-möten under hela gemenskapen. Reningslistans egenskaper är också kända som de vanliga beteendeegenskaperna bland många ACA-medlemmar.

 

 

  I det här kapitlet erbjuder vi den ursprungliga reningslistan som skrivits av vår primära grundare. Vi eliminerar inte problemet som lästes vid ACA-möten. De 14 egenskaperna är en del av ACA:s grundspråk som skapar identitet bland ACA:s varierande medlemskrets. Vuxna barn som är medberoende, drogberoende, matberoende spelare, sexmissbrukare och arbetsnarkomaner relaterar lika till personlighetsdragen i tvättlistan. Det är inte ovanligt att ett vuxet barn är utagerande i ett eller flera missbruk eller tvång samtidigt. Denna "beroendeskap" är vår natur som vuxna barn.


Jag hoppas att den svenska service kontoret snart blir klar med överättningen ut av den stora röda ACA boken. Här har jag försökt att översätta en liten del ut av boken. Det är ju bra då övar jag mig i min dåliga engelska, det gör jag även i min andra blogg som jag skriver i varje dag. Den heter Stärka min återhämntning. Som bygger på boken strengthening my recovery. Jag håller också på att försöka översätta en annan bok som heter After the Tears. Jag la upp den på en blogg eftertårarna.se

 

 

Kommentera här: