Hur många har jag skadat?

 

 

 

 

                                                           19 september

 

När vi gör en lista över alla de personer som vi har gjort illa (åttonde steget) dyker vissa namn upp direkt medan andra kräver mer eftertanke. Vår fjärdestegsinventering kan hjälpa till att friska upp minnet. Vi kan ställa oss själva frågor om situationer där olika karaktärsdefekter fått oss att handla på ett sätt som skadat andra människor och lägga till deras namn på vår åttondestegslista.

    Vi kan också titta på de namn som redan finns på listan och fråga oss själva om vi uppträtt på ett liknande sätt mot andra. Många av oss upptäcker tidigare dolda mönster av destruktiva beteende som ett resultat av att sätta den här listan på pränt. Till och med när våra karaktärs-defekter inte varit inblandade kan vi ha skadat andra människor, trots de mest hedersvärda avsikter. Deras namn hör också hemma på listan.

   När vi väl är på det klara med vilken skada vi har orsakat, blir det möjligt att vidta förändringar och att gottgöra så att vi kan trivas bättre med vårt uppförande och det sätt på vilket vi relaterar till andra.

 

Dagens påminnelse

En åttondestegslista hjälper mig att släppa taget om den skuld och ånger jag kanske bär med mig från det förflutna. Jag ska närma mig detta Steg med kärlek och ömhet för jag tar det för min egen frihets skull.

 

”Våra handlingar har konsekvenser, och ibland tar andra människor skada. Genom att arbeta med Åttonde Steget erkänner vi detta och blir villiga att ge gottgörelse.”

                  

 

                                             … In All Our Affairs

Jag har arbetat med det åttonde steget i AA och även med ACA. Jag undrar om jag har skrivit någon åttonde stegs lista. Har sökt i datorn efter den. Jag skadade nog många i mitt egna missbruk. Det kan ju bero på det, som jag kan känna mig så ensam nu. Jag behöver nog se tillbaka på mitt åttonde steg. Se på vilka som jag har gjort illa. Jag har ju tagit hand om mig själv nu. Så länge jag inte skadar mig själv, så behöver jag även se på vilka jag har skadat under min uppväxt. Ja under de åren som jag missbrukade, så jag vet inte ens om jag kommer ihåg hur många och varför jag skadade dem. Mycket beror på min egoism, jag är en stor egocentrisk person. Alkoholism är en egoistisk sjukdom. Jag tänkte bara på mig själv, när jag ville ha något att berusa mig med. Jag vill inte vara en egoist. Fast det är svårt att lära gamla hundar att sitta. 

 

Kommentera här: