Engagerad i min nykterhet

Dagliga Reflektioner 30 september.

CIRKELN OCH TRIANGELN.

Cirkeln står för hela AA-världen och triangeln står för AAs tre legat: tillfrisknande, enighet och service. I vår härliga nya värld har vi funnit frihet från vår dödliga besatthet.
(AA COMES OF AGE,p.139)

Tidigt I mitt AA-liv engagerade jag mig i servicearbete och jag tyckte att förklaringen till AA-logan var mycket passande. Först en cirkel av kärlek och tjänande med en välbalanserad triangel inuti. Triangelns bas representerar tillfrisknandet genom de tolv stegen. Så de två sidor som representerar enighet och service. De tre sidorna i triangeln är lika. När jag växte i AA identifierade jag snart mig själv med denna symbol. Jag är cirkeln, och triangelns sidor representerar tre aspekter av min personlighet: fysisk och känslomässig hälsa och så andlighet, som är symbolens bas. Sammantagna ger dessa tre aspekter av min personlighet upphov till ett nyktert och lyckligt liv.


Jag var mer engagerad i början ut av min nykterhet. Men jag har vart nykter så länge nu. Jag slutade att dricka för 23 år sedan. Försökte se vilken dag det var. på en del stäkken står det den 19 augusti 1997, fast på andra den 17:e men jag minns att då hade jag en personlig assistent. Hon och hennes kille vi satt och tittade på teater på Älvsjö badet och tittade på teater. Jag satt och drack folk öl. Men jag började funderade på vad jag höll på med. Jag hade även då hittat en hema grupp i den förorten som jag bodde i och även är uppväxt i. Jag går även på möten där numera. Vi har möte på söndagar klockan 14:00. Har ju även ett möte innan det, i en annan gemenskap för oss som växte upp med den här sjukdomen. Jag startade ett möte för några år sedan i ACA gemenskapen i Rågsveds folkets hus klockan 12:30 på söndagar.

 

Så jag ger nog mer service arbete i andra program. Fast om någon ber mig så kan jag överväga att ställa upp. Fast på måndag kväll ska jag sitta i AA:s tele jour. Då kan jag förklara hur jag gjort för att bibehålla min nykterhet.

Kommentera här: