I kyrkan finns lugnet

20 oktober

KYRKANS ROLL

  När andligheten kommer på tal går mångas tankar direkt till kyrkan och negativa erfarenheter som har lagt grunden för en diffus och odefinierad avsmak för allt vad religion heter.

  Obearbetade upplevelser av hyckleri, förtryck, självgodhet och tristess finns inte sällan bakom den likgiltighet, bitterhet, till uttryck på olika håll. Och som gör det svårt att känna någon större aptit inför den andliga spis som erbjuds i religionens namn.

  Kyrkan måste ändra sin attityd. Som lekman ser jag ingen annan utväg. Det är inte kosten det är fel på utan sättet att servera den.


Ja jag ska iväg till kyrkan i kväll för ett möte i min gemenskap för min nykterhet. Fast den gemenskapen, har inget med relegion aff göra. Utan det är den egna tro som alla får bestämma själv. Ja tror på en Gud, en Högre kraft. Jag kallar hen för Gud Glad Utan Dryckenskap. Att jag ska kunna leva utan en massa sinnesförändrande drycker eller droger. Jag skriver om det arbete i min andra blogg Forska i Stora boken.
  Jag brukar inte gå i kyrkan så mycket, förutom, när jag går på mötena på tisdagar klockan 19:30 och söndagar klockan 17:00.

 

Kommentera här: