Se mig som jag är

26 februari

Lyckan är en biprodukt av våra ansträngningar att göra andra lyckliga.

Gretta Brooker Palmer

  Vi har sökt lyckan – ofta på ett egoistiskt sätt. Vi har väntat oss att andra ska skänka oss uppmärksamhet. Vi har väntat på inbjudningar och presenter. Vi har velat köpa lycka genom att inhandla en ny klänning, ett par nya skor. Men en flyktig glädjekänsla är allt vad vi har uppnått. Och snart har vi varit lika missnöjda igen – och börja om.

 Men nu har det skett en förändring för en av oss. Vi börjar lära oss, om än sakta, att hitta en varaktigare lycka. Och vi har lärt oss inse att den lycka som kommer av att ”få”, är flyktig. Att ge däremot, att skänka andra uppmärksamhet, att dela med sig av sina drömmar och förhoppningar, av sitt livsöde, att lyssna på andra, det är nyckeln till den lycka som vi har sökt så länge. Man måste gå utanför sig själv och intressera sig för andras sorger och glädjeämnen. Först då kan man se klart vem man själv är, och hur mycket man betyder för andra som behöver uppmärksamhet, och som har något att säga som vi behöverfå höra.

Den positiva kraften inom mig måste jag uppmärksamma. Den växer sig starkare när jag ägnar mig åt andra. Jag upplever den positiva kraften inom mig som en varaktig lycka.


Jag tog texten i från VAR MORGON NY en bok som ska vara vägledare och ett stöd till de som har fastnat i ett beroende, särskilt för kvinnor. Den vill även fungera som stöd och hjälp även för anhöriga och vänner. Jag själv är ju en gubbe, fast även jag har sökt lycka genom att köpa prylar. Fast inga klänningar, eller kläder. Utan mer teknik prylar. Jag har även en stor egoism i mig. Fast mest är jag egocentriskt.

 

 

Kommentera här: